Brico Fenêtre wil zijn voorsprong in de verkoop van ramen op internet consolideren

2021-12-27 05:17:46 By : Mr. Daniel Tian

"Deze fabriek is het tegenovergestelde van degene die Henry Ford had voorgesteld", zegt Thierry Rambert, manager van Brico Fenêtre.De vergelijking lijkt misschien gewaagd, maar vat perfect de doelstelling samen die de Biason-groep (300 medewerkers, 38 miljoen euro omzet) voor zijn e-commercetak nastreeft.Door deze hal te creëren naast zijn fabriek in Serres-Castet (Pyrénées-Atlantiques), die ook gemoderniseerd is voor een totaal budget van 11 miljoen euro, begint de industrieel aan productie op maat."Flexibiliteit en vloeibaarheid" zijn de twee sleutelwoorden voor de productie in deze nieuwe hal, die een jaar geleden uit de grond kwam, maar waarvan de inhuldiging nog niet had plaatsgevonden.Het 8 meter hoge en 14.000 m2 grote gebouw is - naast de 11.000 m2 bestaande oppervlakten - uitgerust met robots, cobots, exoskeletten en andere hypermoderne zagen, in het midden waarvan de aan het plafond opgehangen ramen vorm als ze gaan, terwijl ze vorderen.Deze configuratie, typisch voor autofabrieken, werd bedacht door president Christian Biason, zoon van Yves Biason en oprichter van het bedrijf in 1984, die op zoek was naar een manier om zowel sneller als op bestelling te produceren.Zo kunnen machines op een rij, zonder menselijke tussenkomst en in kleine series, een miljoen verschillende soorten ramen vervaardigen, afhankelijk van het materiaal (PVC, aluminium, hout), kleur, afmetingen en accessoires (luiken, handgrepen ...) .De site van Brico Fenêtre in Serres-Castet (Credits: Brico Fenêtre)Als Brico Fenêtre niet dezelfde artikelen verkoopt als Amazon, trekt de manager graag een parallel met de leider in Franse e-commerce om de diversiteit van zijn assortiment beter te onderstrepen.Wat de organisatie betreft, echter, scheidt alles de twee bedrijven, want de Béarnais-industrieel produceert op bestelling en heeft geen voorraad meer en zelfs bijna geen afval, omdat de overgebleven materialen allemaal worden gerecycled.Dus wanneer een klant een bestelling plaatst bij het platform, wordt deze rechtstreeks naar de glasfabrikant Saint-Gobain gestuurd en naar de machines in de fabriek van Serres-Castet, die met de productie beginnen."Onze minimumtijd is nu vijf dagen, die we niet meer kunnen verkorten, omdat de levertijd tot aan de deur van de klant onsamendrukbaar is", legt Thierry Rambert uit.Het is met deze belofte van levering "van kwaliteitsramen tegen een eerlijke prijs, want er zijn geen doe-het-zelfzaken overal in Frankrijk" dat Brico Fenêtre in 2007 werd opgericht. "Toen werden alleen treinkaartjes, boeken en platen online verkocht", herinnert zich, precies, de manager, geïnstalleerd met zijn team in Bordeaux.Het succes is zodanig dat de Biason-groep in 2016 haar strategie van verkoop via wederverkopers en promotors - met uitzondering van degenen die tussenkomen op sites in de buurt van de vijf fabrieken van de groep - heroriënteerde naar verkoop aan particulieren via de site.Lees ook 3 mn Hoe Optimum de export van haar kastdeuren wil versnellen"We zijn nog steeds de enigen op internet en om onze achterstand in te halen zouden we heel veel middelen moeten inzetten", verzekert Thierry Rambert.Te belangrijk zelfs, volgens deze leider, zelfs voor de belangrijkste fabrikanten, zoals de Vendée K-Line (omzet 300 miljoen), onder de bijna 8.300 raamfabrikanten in Frankrijk - zonder rekening te houden met buitenlandse merken, met name Poolse -, volgens de federaties van de sector (Codifab, UFME, SNFA, FFB).De vraag is er: Brico Fenêtre is van plan het jaar af te sluiten met een omzetstijging van 45%!En bevestigt zijn vorig jaar geformuleerde doelstelling om zijn omzet te verdubbelen (16 miljoen euro vorig jaar) tegen eind 2022. Dat wil zeggen een groei die ver boven die van de markt ligt, die vorig jaar met 5% in volume daalde, vallen onder de lat van tien miljoen ramen, voordat ze dit jaar nieuw leven worden ingeblazen.Als de Hexagon nog steeds een veroveringsveld is, is Brico Fenêtre ook van plan om buiten de grenzen te gaan, waar Biason slechts 10% van zijn omzet realiseert.Met Spanje als prioriteit, waar de groep twee fabrieken heeft die uitsluitend de lokale markt bedienen: "We zullen in januari een nieuwe site voor Spaanse klanten hebben, de oude die door OVH wordt gehost, is afgebrand. Daarna zullen we geleidelijk lanceren in 'andere Europese landen, maar met ramen gemaakt in Frankrijk”, voorspelt Thierry Rambert.Europa veroveren, vanuit Béarn, dankzij internet.Volg La Tribune Elke dag in uw nieuwsbrief, ontvang economisch nieuws uit uw regioFrench Burgers lanceert de Franse hamburger in de Verenigde Staten met Boris DiawSmart City Bordeaux: oproep voor bijdragenBordeaux: het spel Sbires doorstaat de test van UluleDe beveiliging van het openbaar vervoer wordt voorbereid op de campus van BordeauxE-commerce: Cdiscount pakt Black Friday aan in een minder spannende markt dan verwachtVastgoed: in Bordeaux daalden de prijzen met -3,2% in de tweede helft (5)“We kunnen de wereld niet begrijpen door ons te bevrijden van de economie” (Cédric Gras) (4)E-commerce: Cdiscount pakt Black Friday aan in minder spannende markt dan verwacht (4)Half fiets, half auto, dit elektrische voertuig dat een revolutie teweeg wil brengen in de stadslogistiek (4)Bordeaux Métropole: de stem voor het Great South West-spoorwegproject gaat groen (2)Uw e-mail wordt niet openbaar weergegeven.Alle velden zijn verplicht.Er zijn momenteel geen reacties op dit artikel.Geef als eerste je mening!Bedankt voor je reactie.Het zal binnenkort zichtbaar zijn, onder voorbehoud van validatie.