Koopwijzer: occasion BMW Z4 Roadster (2009-2016)

2021-11-05 04:09:54 By : Ms. Sola Xu

De tweede BMW Z4 verruilt spartaans rijplezier voor verfijning en comfort. Waar moet je op bij een gelegenheid?

Onder de spraakmakende Bangle-styling was de eerste BMW Z4 een traditionele, pure en spartaanse roadster. Opvolger E89 gooit het over een andere boeg met meer verfijning, minder scherpe kantjes en een tweedelig klapdak.

De nieuwe Z4 Roadster is minder uitgesproken gestileerd dan zijn voorganger. De klassieke roadsterproporties blijven behouden, maar gaan schuil onder dezelfde sobere vormtaal die in 2008 op de 7-Serie (F01) debuteerde. Een andere ingrijpende verandering is de introductie van een klapdak. Het tweedelige aluminium dak verandert de Z4 van een softtop in een roadster-coupé. Hoewel een echte M-versie mislukt blijft, geeft het een fout M Sportpakket het uiterlijk wat extra pit.

In het voorjaar van 2013 brengt de facelift (LCI) nieuwe koplampen, nieuwe lakkleuren en contrastkleuren voor het dak. Problemen met het klapdak soms de kop op. Mogelijke oorzaken zijn defecte dakmotorrelais, defecte microschakelaars van een breuk in de kabelboom. Bij vroege bouwjaren kan waterlekkage via de achterlichten elektronicastoringen in de kofferruimte veroorzaken. Gemodificeerde achterlichten lossen het probleem op.

Het interieur het instrumentenpaneel. De klimaatbediening verhuist naar de bovenkant van het dashboard en ligt onder het handbereik van de bestuurder. De bouwkwaliteit en de toegepaste materialen zijn een grote verbetering ten opzichte van de E85 – mogelijk is de oorzaak van de keuze om de E89 in Duitsland te bouwen, en niet in de Staten. De Dynamic Drive Control-knop op de middenconsole voorbij de respons van gaspedaal, besturing en DSC aan. Hoewel de binnenruimte groter is, is de bagageruimte (180-310 liter) uitgesproken klein. Voor wintersport van hengelsport is het buitenland skiluik een aanrader.

De nieuwe dakconstructie bewijst zijn vooral in toestand. Dankzij de goede geluidsdemping doet de Z4 onder weinig voor een echte coupé. BMW levert talloze opties om de Z4 op smaak te brengen. Naast de (High) Executive- en M-pakketten staan/staan ​​Design Pure Design Pure- en scherm-pakketten in de prijslijst, uitgebreid, leer, leer, stoel stuurverwarming, stoel stuurverwarming, parkeerhulp, iDrive en verschillende infotainment- een en scherm-pakketten. Een licht opgefrist interieur is een deel van de facelift van 2013. Ondanks de torsiestive carrosserie laten de interieurdelen wel eens een rammeltje van kraakje horen. Een klapdak dat in gesloten toestand kraakt, wordt meestal aangevuld, smeren of opnieuw afstellen tot stilte te man.

Bij de introductie zijn uitsluitend direct ingespoten zescilinder lijnmotoren leverbaar. Het aanbod begint met de sDrive23i (2.5, 204 pk, 250 Nm) en sDrive30i (3.0, 258 pk, 310 Nm) in samenwerking met de sDrive35i met zescilinder turbomotor (3.0, 306 pk, 400 Nm). Het gebrek aan een Z4 M wordt betaald door de sDrive35is (3.0 turbo, 340 pk, 450 Nm). In het najaar van 2011 maken de ontwerpe zescilinders plaats voor een 2.0 viercilinder turbomotor. Voortaan begint het gamma met de sDrive20i (184 pk, 270 Nm) en de sDrive28i (245 pk, 350 Nm). De latere sDrive18i (156 pk, 240 Nm) is een teruggetunede variant van hetzelfde blok.

Aandachtspunten bij de viercilinders zijn slijtage aan de distributieketting en de oliepompketting. Bij de zescilinders komen wel eens haperende injectoren en VANOS-problemen voor. Ook kan de elektrische pomp met kunststof schoenen veroorzaakt de geest geven. Vervanging is arbeidsintensief en is verstandig om, naast de montage van een versterkte waterpomp, onmiddellijke vervanging.

Naast een handgeschakelde zesversnellingsbak is er keuze uit twee automatische transmissies. Op de sDrive23i en de sDrive30i levert BMW een Steptronic zestraps automaat met omvormer. Het beste compromis tussen een handbak en een automaat is de zevenbak met dubbele koppeling. Deze DCT-versnellingsbak is een optie op de sDrive35i en standaard op de sDrive35is. De viercilinders zijn tegen meerprijs te bestellen met een achttraps automaat. Regelmatige vloeistofwissels zorgen ervoor dat alle componenten van de aandrijflijn werken, langdurige en vlottende werking.

Rondom onafhankelijke wielophanging en achterwielaandrijving zijn vaste Z4-waarden waar BMW gelukkig niet aan tornt. Naast de standaard elektrische stuurbekrachtiging is een snelheidsafhankelijke Servotronic-stuurinstallatie beschikbaar. Het stuurgevoel verbeteren vanaf de facelift. Er zijn twee standaard onderstellen, een goed uitgebalanceerd onderstel en een 10 mm verlaagd adaptief M sportonderstel. Het adaptieve onderstel is verbonden met Dynamic Drive Control en heeft een extra stugge stand, Sport . BMW levert lichtmetalen wielen in de maten 17-, 18- en 19-inch. Standaard zijn de wielen voorzien van runflatbanden.

De belangrijkste keuze bij de Z4 Roadster is de keuze tussen vier of zes cilinders. De turboviercilinders hebben minder gewicht in de neus, soepel en efficiënt. Of dat genoeg reden is om de zescilinders te veranderen van de zescilinders te weerstaan ​​en dat is een geldige reden voor de keuze een handbak en een automaat. Standaard beschikt de Z4 over 17-inch lichtmetaal, xenonverlichting, stoffen bekleding en handbediende airco. Met het Executive- of High Executive-pakket zijn de belangrijkste extra's aan boord, zaken als stoelverwarming en het windscherm zijn opties die meehelpen om het cabrioseizoen zo lang mogelijk te rekken.

Met de E89 richt BMW zijn pijlen op de Mercedes-Benz SLK, de Porsche Boxster en de Audi TT. De keuze voor een klapdak blijft controversie: het dak verandert de Z4 in een vol vierseizoenenauto, maar zorgt voor een hoger gewicht en, in gesloten toestand, een hoger zwaartepunt. Voor BMW-roadsterpuristen is de lichtere en rauwere vorige Z4 met sofftop dan ook de betere keuze. Ben je die oude Z4 juist ontgroeid, of zoek je een roadster-coupé die comfort en sportiviteit op kunstige wijze verenigt, dan mag deze Z4 niet op de shortlist ontbreken.

2009 – introductie BMW Z4 (E89) 2011 – sDrive23i/30i vervangen deur sDrive20i/28i 2012 – sDrive18i 2013 – facelift (LCI) 2016 – einde productie

Op Gaspedaal.nl begint het Z4-aanbod met een zwarte sDrive23iA (2009, 253.000 km) voor 14.745 euro. Een wittesDrive35iA (2009, 233.000 km) kost 17.450 euro, permanent een zilvergrijze sDrive28i met handbak (2012, 161.000 km) voor 19.850 euro van eigenaar wisselt. Een vroege Drive30i met handbak en een algemene kilometerstand (2009, 74.000 km) wordt aangeboden voor 22.900 euro. Voor een sDrive23iA met M-pakket (2010, 81.000 km) wordt 25.950 euro gevraagd, een sDrive35is (2012, 155.000 km) kost 27.950 euro.

Remblokken voor, per set € 108,65 Remschijven voor, per set € 179,14 Injector, per stuk € 151,77 Waterpomp elektrisch € 399,21 Koppeling compleet € 192,28

Prijzen gelden voor een BMW Z4 sDrive23i uit 2010 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 300,– Grote onderhoudsbeurt vanaf € 450,–

Het onderhoudsinterval (sDrive23i) is variabel / max. 2 jaar.

KOPEN Geslaagde balans tussen comfort en sportiviteit Fijne motoren Volwaardige vierseizoenenauto Goede geluidsisolatie

NIET KOPEN – Zwaarder en minder scherp dan E85 – Kleine bagageruimte

Mercedes-Benz SLK-/SLC-Klasse (2011-2020) De derde SLK (R172) is een comfortabele klapdakcabrio met vier-, zes- en achtcilindermotoren. De mini-SL gaat vanaf 2016 als 'SLC' door het leven. 18.000-85.000 EURO

Porsche (2012-2016) Metster de 981 Porsche ontwerp en een kwalitatief sterk verbeterd interieur aan het Boxster recept. 40.000-110.000 EURO

Inloggen en lees het volledige artikel

© 2021 Autovisie. Alle rechten voorbehouden