Praxis City is combi van format en ondernemerschap - MIXonline

2022-06-03 20:48:46 By : Ms. Daisy Zhang

Of log in via social media:

Wanneer je m.b.v. social media inlogt, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Of log in via social media:

Wanneer je m.b.v. social media inlogt, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Dit artikel is nu gratis. Wil je meer artikelen lezen? Wordt dan nu abonnee en krijg ook het magazine gratis thuisgestuurd.

“Op de helft van de meters wil ik hier dezelfde omzet halen.” Dat zegt teamleider Tonny Verdoorn-Somers vol ondernemingslust. “We spreken haar – samen met Praxis-directeur Corine Duchenne – in de nieuwe Praxis City aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. Die winkel pakt de rol van stadswinkel in een dichtbevolkte wijk in een combinatie van organisatie-power van Praxis en ondernemerschap van de teamleider en zijn – of hier: haar – team.

Het is de elfde vestiging van Praxis’ City, het stadswinkel-concept, de derde in Rotterdam. De eerste zagen we in 2015 in Amsterdam, toen nog onder de naam Praxis Om de Hoek. Sindsdien ging het rap richting de 10 stadswinkels, werd het concept hernoemd naar Praxis City en sprak Praxis de ambitie uit om het netwerk uit te breiden richting de 20. Maar de elfde duurde dus drie jaar. Stond het concept in de ijskast? “Nee hoor”, zegt algemeen directeur Corine Duchenne. “We hebben gewerkt aan een datamodel om onder andere op postcodegebieden en Air Miles-data de juiste posities te dubbelchecken op voldoende potentie voor een Praxis City. Maar op de juiste plekken kwamen maar weinig goede locaties vrij. Laatst hadden we er bijvoorbeeld één in Amsterdam die op postcode succesvol zou kunnen zijn, maar die lag net te ver van de bedrijvigheid af. Wel een Aldi als buurman, maar verder niet al te veel traffic. Dat zou niet leuk zijn voor de mensen die er werken.” En zonde van de investering? “Dat uiteraard ook, maar die is op een gegeven moment gedaan en de mensen werken hier iedere dag. Hier in Rotterdam zitten we net buiten het centrum, maar bijvoorbeeld wel aan een drukke winkelstraat met de tram voor de deur.”

Door het lagere uitbreidingstempo zou je misschien kunnen denken dat Praxis’ belangstelling voor het City-format weggezakt was, maar niets is minder waar. “We zoeken niet de AAA-locaties, vanwege de kosten. En er kwam – ondanks corona – maar weinig vrij. Op zich goed voor de retail, maar jammer voor ons”, zegt Duchenne. “Ik ga geen aantallen noemen, maar we willen er vanaf nu liefst ieder jaar eentje openen. Maar als we er meer vinden, openen we er meer. We hebben ervaren hoe lastig het is om het helemaal kloppend te maken, en we hebben liever succesvolle winkels dan veel winkels.”

Als we Teamleider Tonny spreken, leren we de kracht van het samenspel tussen een Praxis City en de naburige grote buddy-Praxis voor het verzorgingsgebied. Maar denk niet dat Praxis de City’s alleen gebruikt om een gebied ‘dicht te zetten’. “Zo zou je het misschien kunnen benaderen”, zegt Duchenne. “Maar de City’s zijn een winstgevend format van zichzelf. Ik kan natuurlijk geen details geven en de ene City is de andere niet. Zoals ook de ‘spread van winstgevendheid’ in de grote Praxis-winkels enorm is, is dat ook zo bij de City’s.

Er zijn Praxis City-vestigingen die het qua rendement beter doen dan een grotere Praxis. Dat is dan het resultaat van een goede locatie voor een rendabele huur, een uitgekiend assortiment, een kostenefficiënte bemanning van twee a drie mensen en het ondernemerschap van de Teamleider en zijn of haar team en uiteraard minder omzet, maar wel gemiddeld een hogere marge.

Dat ondernemerschap spat ervan af als je met Teamleider Verdoorn-Somers een rondje door de winkel maakt. Neem het snoepschap aan de kassabalie: “Dat hadden de mannen al meteen zelf getimmerd”, klinkt het trots. Waaruit de combinatie van klusvaardigheid en commercieel inzicht blijkt. Want als iedere klant nou meteen even iets lekkers meeneemt, draagt dat weer bij aan het bonbedrag. Dat is bij een City nu ongeveer de helft kleiner dan gemiddeld, aldus Duchenne.

Maar terug naar het assortiment en het plaatselijke ondernemerschap. Tonny komt uit de buurt van de City aan de Nieuwe Binnenweg en kent de Rotterdammers van huis uit. Binnen Praxis draait ze al mee sinds 2006 en werkte zij eerder bij Mega’s, op ‘de Workshop’, op ‘de Deco’ en al één keer eerder op een City. Toen ze wist dat ze deze nieuwe stadswinkel onder haar hoede zou krijgen, keek ze meteen al vooruit. “Ik kon nog geen seizoensartikelen bestellen, maar nam al een voorschot vanuit de vestiging in Bergschenhoek. Denk aan de slangkoppelingen en grastapijt. Anders zou ik hier de intekening voor het seizoen missen.” En dat zou echt niet kunnen in Tonny’s ogen.

Seizoen-impulsen zijn voor haar cruciaal voor het succes van en Praxis City. Op de eerste meters zien we nu dus potgrond, slanghaspels, klein tuingereedschap en wat potterie. “Klein en speciaal gericht op de balkonnetjes en stadstuintjes, met zaadjes en kweekkasjes. Mensen hebben hier nu eenmaal geen grote tuin”, zegt ze. Maar als de herfst komt, zal ze met haar team hier spullen voor de isolatieklus uit de winkel combineren en onder de aandacht brengen. Denk aan radiatorfolie, buisisolatie, tochtstrippen en alles wat daarbij hoort. Tot en met het rolletje tape aan toe, want we maken de klus wel graag compleet.” Voor de winter staan de sneeuwschuivers, het strooizout, de slotontdooier en de ruitensproeier-antivries ook al op de planning. Uit ervaring weet ze dat dat assortiment het goed doet in de stad.

Precies zo heeft ze ook meteen het aantal lekbakken voor de wasmachine uitgebreid, steekwagentjes opgenomen, gereedschapsetjes ingekocht en behangplaksel toegevoegd. “We denken hier aan de stadsklussen en huis-, tuin- en keuken-probleempjes. Een lekkende kraan, een verstopte afvoer, een kapot slot, een inbraakstrip, maar ook muizengif en verhuisdozen. Het lijkt wel of iedereen hier verhuisdozen nodig heeft. Niet aan te slepen. Net als de HG-producten. Daar zou je alleen al een winkel op kunnen draaien. En wat denk je van die fietslampjes op de toonbank? En WD40, ook overal goed voor”, zegt Tonny.

Verf – “dat sowieso” –, elektrisch gereedschap, kranen en het seizoensgoed zijn de belangrijkste productgroepen van het Praxis-City-concept. In de winkel nemen die dan ook een prominente rol in.

Vanuit Praxis is er een kernassortiment waarin scherpe keuzes gemaakt zijn qua categorieën, artikelbreedte en -diepte en aantal en soort merken. “In een andere City hadden we bijvoorbeeld meer kranen. Hier weer minder, daar kunnen we goed mee uit de voeten. Als mensen hier een kraan nodig hebben, is dat vaak snel omdat er een probleem is met de oude en volstaat een beperkt concept van een meter. Als ze echt op zoek zijn naar mooiere kranen, willen ze meer keuze dan de drie meter die we in de andere winkel hebben en heb je voor de klant dus eigenlijk te weinig en voor de winkel eigenlijk te veel.” Op dezelfde manier sturen ze qua verf op mengverf van de mengmachine. Dat scheelt weer veel readymix-blikken in het schap zodat ze op die meters andere producten kunnen aanbieden.

Zo is het dus steeds passen en meten en eruit halen wat er inzit. Duchenne beaamt dat de vestigingsmanager met zijn team en de districtsmanager veel vrijheid hebben om naast het kernassortiment een eigen keuze te maken uit alle kansrijke groepen om dat kernassortiment heen. “Meters die je niet standaard in kunt regelen”, noemt ze dat. Die keuze wordt de ene keer gemaakt op klantvragen, soms vanuit de locatie en de concurrentie of ook regelmatig vanuit de interesse en de expertise van het plaatselijke team. Zo wordt een Praxis City echt een stadswinkel, geënt op de wijk die hij bedient. Deze Praxis City heeft twee buddywinkels. Barendrecht is de eerste vanwege de opslag en de logistiek. De Keilerweg is dichterbij.

Die buddywinkels dienen onder meer als hub voor de leveringen en opslag. Tonny: “Hier kun je amper met een vrachtwagen voor de deur komen, mag eigenlijk ook niet. Dus wordt het dan bij de buddywinkel geleverd en vandaaruit met kleiner vervoer naar hier gebracht. De buddywinkels zijn ook een belangrijke schakel in het ‘interfiliëren’, zoals Tonny dat noemt. “Ik ga dan daar ‘winkelen’ en neem artikelen mee voor hier. Als ik iets goed verkoop, overweeg ik het daarna standaard op te nemen. Als het niet verkoopt, kan het terug naar de buddywinkel.” Het proces van finetunen en het afstemmen van het basisassortiment op de specifieke locatie duurt volgens Tonny ongeveer een half jaar. “We leren van de andere City’s en we hebben de benchmark-lijsten. En het is ook een beetje avonturieren en proberen. Leuk hoor, echt anders dan een grote Praxis runnen, die wordt veel meer ‘automatisch gereplenished’.”

Voordat deze Praxis City aan de Nieuwe Binnenweg er was, moesten de Rotterdammers uit de wijk voor hun klusspullen naar de Praxis aan Mariniersweg of die aan het Marconiplein. In principe vult deze winkel dus een gaatje in het eigen netwerk.

“De doelgroep van deze winkel is de stadsbewoner die ze willen helpen met een klusje of een probleempje. Maar de aannemer of de onderaannemer komt hier gerust ook even binnen voor een slijpschijfje. In principe mikken we met ons assortiment op de beginnende en gemiddelde klusser. Bij het loodgieterswerk doen we bijvoorbeeld alles ‘lekker met de knel’, niks solderen.” Ook de merkenkeuze is daarop afgestemd. In sommige groepen is er een sterke voorkeur voor A-merken, in andere groepen stuurt Praxis meer op eigen merken.

In de Praxis City zien we ook grote schermen. Het gebruik daarvan valt mee, klanten doen ook veel op hun eigen mobiele telefoon. Dat zien we ter plekke gewoon gebeuren en Praxis faciliteert dat ook met QR-codes op labels voor extra informatie. Duchenne: “De mobiele telefoon heeft al veel overgenomen hoor. Dat zien we ook in de Phygital-winkels, daar geven de schermen een bepaalde uitstraling van moderniteit, soms meer dan dat ze echt gebruikt worden door de consument, maar het blijft vooral ook handig wanneer de klant hulp nodig heeft bij wat hij (online) zoekt.”

Ook zien we volop service-elementen. Verfmengen noemden we al, en verder een koffiecorner, een verhuur-assortiment en een sleutelservice. En de Maakplaats, een werkbank waar klanten zelf iets in elkaar kunnen klussen als ze thuis geen ruimte of gereedschap hebben. Eventueel met hulp van de Praxis-collega’s.

De winkel toont ook diverse ‘second placements’, strippen met plamuurmessen bij de Alabastine, tape bij de radiatorfolie en batterijtjes bij de zaklampen. “Dat gaan we nog meer doen”, zegt Tonny. De meters zijn hier schaars, dus we gaan ieder hoekje en gaatje gebruiken. Helemaal gericht op de doelgroep van de wijk hier. Maar… we willen ook weer niet dat het hier een Kieteltuin wordt”, zegt ze. “We zitten voor iedereen op een steenworp afstand. Twee keer vallen en ze zijn hier. We horen heel veel van klanten dat ze het fijn vinden dat ze hun spulletjes nu in de buurt kunnen kopen. Ik denk dat we veel vaste klanten gaan krijgen en dat we binnen een half jaartje met zijn drieën kunnen gaan staan. Nu staan we lekker met zijn tweetjes, maar we doen er wel alles aan om zover te komen.” 

Selecteer de onderwerpen waarvan je via MijnMIX op de hoogte gehouden wilt worden.

Selecteer de onderwerpen waarvan je via MijnMIX op de hoogte gehouden wilt worden.

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws in de DHZ-etail. Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van MIX.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Hoogstraat 110 Postbus 11 5258 ZG,  Berlicum Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47 E-mail:

Deze website maakt gebruik van cookies om de best mogelijke ervaring te bieden. Lees meer