Kies maar: Renault Talisman of Volkswagen Passat - Autoblog.nl

2022-05-21 13:20:11 By : Mr. Frank Zhang

Auteur: Dizono , gepost 3 augustus 2015 om 14:56 – 134 Reacties

De Renault Laguna is passé, de Talisman is de nieuwste troef in het D-segment. Heeft deze Talisman genoeg te bieden ten opzichte van de gevestigde orde? Aan jullie de keuze.

Renault gooit het met de Talisman duidelijk over een andere boeg dan met de Laguna. Het smaakgevoelige Franse design is ingeruild voor een iets neutraler ontwerp, al heeft de Renault genoeg onderscheidende kenmerken ten opzichte van de gevestigde orde. Opvallend zijn vooral de bijzonder vormgegeven dagrijverlichting en het extra zijruitje na de C-stijl. Deze lijkt zijn comeback te maken, eerder zagen we deze designfeature ook al op de nieuwe Jaguar XF. Het maakt de auto optisch wat langer en wekt de illusie dat de achterpassagiers extra veel ruimte hebben.

In het interieur is duidelijk te zien dat Renault probeert de Talisman wat meer naar premium-niveau te krijgen. Onderstaande interieurfoto is namelijk niet eens van topmodel Intiale Paris, maar heeft desondanks al een smaakvol met leer en hout afgewerkt dashboard. In het midden een verticaal geplaatst touchscreen, zoals we dat eerder zagen in de Tesla Model S en de Volvo XC90.

In de comments onder het artikel over de introductie van de Talisman is het woord Passat meer dan eens gevallen. Niet alleen omdat de auto in dezelfde vijver vist, ook omdat de auto schuin van voren wel iets weg heeft van de VW. Dat heeft echter niet zo heel veel met afkijkgedrag te maken, als wel met het feit dat regels omtrent voetgangersveiligheid zorgen voor een basisvorm waar maar moeilijk vanaf te wijken is.

Volkswagens troef in het D-segment gaat al sinds 1973 mee en is sinds eind vorig jaar bezig aan de achtste generatie (waarbij de B4 en B7 eigenlijk ingrijpende facelifts zijn). Volkswagen kijkt wel uit om de naam van haar grote middenklasser te vervangen, het imago van de Passat is ijzersterk.

En dat niet alleen, de auto heeft zich ook ruimschoots bewezen. De laatste Passat is uiteraard beter afgewerkt dan zijn voorganger, maar ook ruimer, zuiniger en -wat mij betreft- een stuk fraaier. Het is zo’n auto waar je eigenlijk verdomd weinig op aan kunt merken en die altijd doet wat je van een Passat mag verwachten. Verrassen hoort daar niet bij, voorspelbaar zijn wel. Dat Nederlanders wel zitten te wachten op deze prima alleskunner, blijkt wel uit de verkoopcijfers. De Passat is de laatste maanden steevast in de top 10 te vinden, zelfs nog voordat de plug-in GTE met 7 procent bijtelling beschikbaar kwam.

De traditionele Renault- of Volkswagen-rijder lijkt uit te sterven, merkentrouw is zo goed als dood. Was het ooit ondenkbaar dat je zowel een Renault als Volkswagen zou overwegen, nu ligt dat anders. En precies daarom stel ik jullie de vraag: welke wil je liever, de Passat of de Talisman? Het antwoord ‘Giulia’ kunnen we helaas niet goedreken.

Gallery: Renault Talisman_2015 Gallery: Volkswagen Passat_B8_2015

kies-maar, passat, Renault, talisman, Volkswagen

De en-profil vergelijking stond ook al eens in Autovisie. Zij geven aan dat deze gelijkenissen debet zijn aan alle modulaire platformen en dat de aanblik op de auto’s hierdoor een stuk saaier is geworden. Mijns inziens mag er wel weer wat meer verandering tussen de modellen van andere merken (in hetzelfde segment) komen!

@philipf: Er zal ongetwijfeld ook wel een qua formaat gedowngrade jag.. te koop zijn in dit segment.Dat lijkt mij de keuze om voor te gaan.

En als het moet tussen deze twee: De volkswagen. Het schijnt dat ze die wagen bij elk model baseren op de vorige en elke keer meer verfijnen, dus qua afwerking en comfort zal het wel in orde zijn. De Franse wagen liever niet, in mijn omgeving rijdt (op een verdwaalde C6 rijder na) eigenlijk niemand Frans. Duits, Brits, Zweeds of Italiaans is daarom veel meer voor de hand liggend.

De Renault zonder enige twijfel !

@volkswagena4tdi: hup verander je naaaam!!!

De Talisman graag, van binnen sfeervol ipv kil zakelijk en van buiten komt hij ook vriendelijker over. Kwalitatief zal het lood om oud ijzer zijn, als Renault daar ook al geen extra punten scoort.

@goggomobieltje: dat interieur is op de persfoto’s wel afgeladen met alle luxe he. Dus voor je er zo bij zit in je Renault ben je ook flink buiten je leasebudget…

@awesome: Dat is bij de Passat precies hetzelfde, dus ik snap je punt niet helemaal.

@awesome: lezen is een kunst, de foto is niet van het topmodel

Mits Frans veercomfort: de Renault.

Voor mij is die keuze snel gemaakt, Passat.

Alhoewel de talisman een ijzersterk concurrent van de Passat is, denk ik persoonlijk niet dat hij na verloop van tijd zijn waarde behoudt.

Franse auto’s zijn vrijwel altijd “overgedesignt” Design dat binnen 5 jaar sterk verouderd. Een Passat blijft door zijn degelijke design ijzersterk imo.

@exotic: valt wel mee hoor, met name Peugeot hád modellen die erg tijdloos zijn, zoals de 106, 206, 306 en 406 (allemaal ontwerpen van Pininfarina, op de 206 na). En ik moet zeggen, ook de huidige 208, 308 en 508 zijn best netjes ontworpen. De 07 generatie was een beetje crappy qua uiterlijk en auto an sich.

De eerste Laguna was een hele nette auto, net als de eerste Megane en de Clio. Begin de jaren ’00 gingen ze compleet los met de Avantime, Vel Satis, Megane II en Modus. De reden dat de VW meer waard is, is simpel. Volkswagens zijn gewoon heel populaire okasies in NL. Altijd zo geweest, zal ook nog wel even blijven.

@exotic: Fransen overgedesigned? Zo denkt een Duitser er over, gelukkig is europa nog geen Duitsland of Einheidswurst. Ben benieuwd welke beter gaat verkopen, zal me niet verbazen als de Renault dat gaat doen, erg sterk design en gelukkig een simpele dash layout met de console hoog in het midden waar toch nu gros van autofabrikanten voor kiezen. Daarnaast weet ik 100% zeker dat in de uitvoeringen die we nu op de plaatjes zien de Passat veeel duurder zal zijn. Dus die zie je nooit zo op de Nederlandse wegen, eerder met 15 inch staal.

@exotic: Goed punt, nog niet zo over nagedacht!

@exotic: Overdesigned is deze Talisman precies om deze reden dan ook niet. Het is gewoon een saai degelijk model. Geen frutsels, geen gekkighied.

@exotic: Grapjas ! Ik hoop dat er zaken zijn waar je iets genuanceerder, objectiever en eerlijker over kunt oordelen.

Fransen hebben design, Duitsers eerder overdesign omdat ze jarenlang Franse trouvailles hebben geïmiteerd. Juist Franse wagens hebben altijd een heel lang modellenleven gehad, Renault 4, R16, Twingo I, DS, 2cv, Cx noem maar op. Een goed design heeft namelijk een lange levensduur.

De eerste Passat was heel toevallig een imitatie van een Renault.

@exotic: overdesign? Jij DURFT het meest functionele auto-ontwerp over design te noemen? Ga je mond spoelen !

http://roadincorporated.com/images/uploads/citroen_ds/top.png

@desjonnies: ontstaat er in deze conversatie geen verwarring over over-engineering en over design.

@exotic: Ik had mijzelf duidelijker moeten formuleren zie ik.

Mijn kritiekpunten waren vooral gericht op de Fransen anno 2000. Auto’s zoals de ds’en, 2cv’s etc vallen hier buiten.

@exotic: We leven in 2015, in 2000 was de kwaliteit van vele merken belabberd. Uw haat jegens alles wat Frans is ligt er erg dik op. Best jammer eigenlijk.

De passat. Maar dan wel de B5 facelift. Dat is in mijn ogen nog altijd de mooiste. Al is de B6 R36 natuurlijk ook een snoepje.

@dutchdriftking: ik denk stiekempies dat de B5 de naam van de Passat heeft neergezet. Na de B5 wilde ik geen Passat meer, ik vond de wagen te vlak geworden qua uitvoering en uitstraling. Met de B5 heb ik vier en een halve ton kilometers gereden, hele fijne wagens waren dat !

@desjonnies: de B5 was een heerlijke auto. Technisch gezien een Audi (motor inde lengte). Mijn oom heeft een 1.8T Synchro (feitelijk een Quattro) gehad, fantastisch ding. Vergeet niet dat de rest van de middenklasse flink minder was (Vectra, Mondeo, 626, Primera, Carisma, Laguna, Xantia). Misschien de 406 en Galant op dezelfde hoogte stonden, maar kwalitatief was de Passat een goed alternatief voor een 9-3, S40, 156 of IS200.

Man wat mis ik de jaren 80-90-00: auto’s hadden veel meer eigen karakter en de markt werd nog niet wratoord door Premium Cross-overs met minuscule motortjes en voorwielaandrijving.

De Renault (al was het maar omdat ik soort van allergisch ben voor vag troep).

@weem: Spotten met andersmans allergie? Wauw stoere jongen ben jij zeg!!

Ik vind de Talisman qua model érg geslaagd en hoop dat het een succes wordt. Er zijn al genoeg saaie VW’s op de weg!

Dat extra ruitje achter de c-stijl was me nog niet specifiek opgevallen. Dat is inderdaad heel mooi!

@danone: en heel erg Audi A6. Er zijn slechtere voorbeelden.

Zonder twijfel de Jaguar F-type R.

De voorkant van de Renault vind ik niks en voor de achterkant lijken ze wel naar de nieuwe Charger gekeken te hebben.. (hoewel de achterkant wel mooier is dan de voorkant.)

Ik hou wel van een moderne auto ….Renault dus,vind alle Renaults wel leuk om te zien…

Wat lijken die wagens op elkaar zeg! Het is net alsof de designers van Renault en VW een avondje hebben samengezeten met als gezamelijk doel een auto te maken voor het D-segment waarbij het Renault team op de wijn is gegaan en het VW team op weissbier. Waarbij de uitkomst ongeveer hetzelfde is echter net iets anders. Maar het desalniettemin hoofdpijn oplevert.

Het antwoord ‘Guilia’ kunnen we helaas niet goed rekenen.

Vag natuurlijk!! Gewoon omdat we thuis willen komen!

@leroyrs5: Gewoon de Talisman, omdat we standaard een deel van de opties zullen hebben waar je bij VW teveel voor betaald en hij lijkt tenminste niet op de auto van de auto darrvoor wn… die weer daarvoor. En thuiskomeen zit wel goed! Al had je dit nou bij een Alfa gepost had het wel eens waar kunnen zjjn…

@850t5r: heb je die optielijst al gezien? Driekwart wil je niet eens op je auto! Automatisch inparkeren? Als je de die standaard dingen zoals mooie velgen, blauwetanden, usb poorten navi etc (die bij vw optioneel zijn xD) aanvinkt valt het allemaal nog wel mee. Het eerste beste pakket heeft ze vaak al en in de leaseprijs zal die (zoals zovaak) alsnog goedkoper zijn

@lamborgfan: In de lease zal ie zeker wel (mits niet ineens mateloos populair) duurder zijn ivm. afschrijving want Franse auto’s schrijven nu idd. hoger af. Maar optietechnisch zal ie absoluut goedkoper zijn dan de Passat. Overigens is jouw reactie op mijn post wel de beste van vandaag dus wel een +1 waard! :-)…

@850t5r: de naam alleen al ’talisman’ naam voor een scootmobiel ofzo,laat maar neem de vw wel krijg je teminste nog wat voor terug als je hem later wil weg doen, die talisdinges kun je kanaal in duwen

@leroyrs5: nee want Passat, Golf en Polo klinken zo lekker exotisch. -_-

@str8six: Leroy is een tokkienaam en als je een Up of Polo gewend bent klinkt een Passat heel exclusief natuurlijk! Het goede nieuws voor hem is dat de huidige Passat over 15 jaar wel in z’n budget zal passen…

@str8six: zowel Passat als Talisman zijn best wel mooie namen voor D-segmenters eigenlijk. Een talisman is een voorwerp dat geluk brengt. Een Renault talisman is dus een auto waar je blij mee zult zijn. Een Passa(a)t is een wind die van een hogedrukgebied naar een stiltegordel waait. Een Passat is dus of een auto die moeiteloos grote afstanden overbrugt, of een auto die je ontstresst.

@leroyrs5: En hoe was het in de Lineaushof? Vast wel spannend op de hoge glijbaan… Groep 5 is trouwens wel een stuk moeilijker dan groep 4 dus bereid je alvast maar voor gezien het niveau van je reactie…

@850t5r: reageer straks zit op de wip..

@leroyrs5: De renault is samenontworpen met mercedes, dus die vlieger gaat al voor je op..

@leroyrs5: ik heb een Passat, maar ben vandaag weer met een bergingswagen thuisgekomen. Maar ditmaal wel een record: 4163 km gereden zonder garagebezoek ( olie bijvullen doe ik zelf), nu staat die daar met kapotte diff, wat gaat er toch veel stuk aan zo’n VAG en nog net dik 80000 op de teller…dus ja liever de renault, wil in de auto thuiskomen.

@deboes: Dat is wel even serieus bagger… Op een gegeven moment is de “lol” er ook echt wel vanaf.

@850t5r: tis een leasebak, dus draai zelf niet op voor kosten op, maar deze ellende heb ik in 20 jaar niet meegemaakt…en dit is de eerste keer dat ik zo’ n Duitse topper rij.

@deboes: mijn schoonvader had een A4 2.0 Multitronic waar om de 5000 km olie bij moest en die was het spuugzat na 70.000 km toen ook nog eens de automaat het na de 5e keer begaf heeft ie hem een douw gegeven. Hij is maar weer teruggegaan naar een XC70 D5 en is weer een blij mens!

De Volkswagen Passat. Ik vind het interieur ervan echt prachtig. En als ik de foto’s bekijk, is het best een fraaie auto. Lichte kleur, dikke wielen en als sedan. Ik zie alleen maat donkere spaardiesels rijden met kleine wieltjes.

De Renault is ook een hele nette auto, die moet ik nog wel even in het echt zien om een goed oordeel te kunnen vellen. Ergens lijkt ie qua proporties wat smaller en hoger te zijn, wat ik minder vind.

Ik mag binnenkort een nieuwe leasert uitzoeken, en beide auto’s zijn echte opties. Ik heb besloten het premiumspul maar links te laten liggen vanwege de opties: navigatie in een A3 sedan: 3.5 mille. Beetje leuke velgen, 18″: 2100 euro. Leren bekleding: 2800. Moet je wel sportstoelen bijbestellen en nog wat ongein. En vanwege de verkopers bij de Premium dealers: ergens lijken daar de ergste ballen naartoe te gaan.

Maar ik moet eerlijk zeggen, ik ben ook zeer onder de indruk van de Mazda 6. Keurige auto. Binnenkort maar eens mee rijden. Maar voor dit vergelijk vind ik de Passat wat geslaagder.

@gtwillem: 3,5 mille voor de navi is dan ook gelijk de mmi plus. Dat kan ook wel 2000 goedkoper! Ik heb nog wel een mooie A3 sedan staan. Geen bal maar een enthousiast studentje. Hij staat alleen in Winschoten…. ?

Passat, Renaults blijven toch net wat te goedkoop afgewerkte auto’s. Bij een Twingo geen probleem, maar in deze klasse moeten ze gewoon beter hun best doen.

@parker: Misschien wil je mijn post hierover verder beneden op 04-08 om 01.36 uur eens lezen. Renault heeft overigens voor de modellen Espace en Talisman € 420 miljoen geïnvesteerd in kwaliteitsverbetering en dat is toch zeker geen kattenpis!

De Talisman alsjeblieft. Nog liever een Mazda 6 of Toyota Avensis, maar dat komt door mijn Japanse hart. De Talisman is stukken origineler dan de Passat vind ik.

@janjaspar28: Heerlijk, iemand met smaak! Ben het 99% met je eens. Wereldwijd gekeken though kies ik niet voor de Avensis, maar voor de huidige Camry. Ondanks dat de huidige Avensis er goed uit ziet, vind ik altijd Camry > Avensis.

@toyotafortuner: wij hebben een Avensis 1.8 uit 2014 op de stoep staan, wat een heerlijke reisauto is dat. Lekker comfortabel op de lange afstand en hij ziet er prima uit vind ik. Jammer dat je ze niet zo veel ziet. De huidige Camry uit Amerika is nog mooier en specialer, jammer dat ze die hier niet leveren.

@janjaspar28: heb vele Camry’s van de huidige gen. in Indonesië gezien. T kost wel een stevige duit. Voor omgerekend 37k (officiële Toyota Indonesië prijs) koop je er een daar. Vreemd genoeg is de hybride Camry heel wat duurder: 50k.

@toyotafortuner: Vind zelf de camry ook een hele mooie bak…maar oei de huidige avalon ziet er nog strakker uit ;)

@janjaspar28: de 6 is ook mijn favoriet! Als GT-M sportbreak 2.2 AWD in soul red….. helaas niet leverbaar in NL.

@406_v6: poeh, niet slecht. Mijn droom-Zes is wel leverbaar, een 2.0 Skyactiv-G 165 GT-M sedan, ook in het Soul Red.

Skoda Superb, net wat meer ruimte voor hetzelfde geld.

Volgens mij is de Passat de betere auto in de meeste opzichten, maar er hangt altijd zo’n zweem van leasehufter om zo’n ding heen. De Talisman dus!

De Talisman. Fleurt het wagenpark in NL een beetje op in dit segment.

Geen van beide. Doe mij maar een Giulia!

Ik MOET dus kiezen uit deze twee? Moeilijker kunnen jullie het mij niet maken. Het hart zegt Renault, maar het verstand zegt VW. Emotie versus rationaliteit. Daarom ga ik met het maken van een keuze wachten, totdat ik er wat meer over gelezen heb in de vorm van test- en vergelijkingsberichten en totdat ik de Renault in het echt heb gezien. Jesus! Wat vind ik dit moeilijk!

@9000cse: Wat ik mij nog afvraag is, hoe je nu al voor de ene of de andere kunt kiezen. Voor mij is niet het design alleen doorslaggevend, maar ook de rijkwaliteit. Op internet kan ik nog geen ene rijtest vinden. Hoe wil je dan een keuze kunnen maken? Wat ik wel interessant vind is de beoordeling van een autojournalist van AutoBild m.b.t. de Talisman. Ik citeer: “Und der erste Eindruck ist positiv. Das Cockpit wirkt frisch und modern, die Qualität scheint auf dem Niveau der deutschen Mitbewerber zu sein. Weiche Kunststoffe und eine fast schon liebevolle Materialauswahl à la Audi stehen der Limousine ausgezeichnet. Auch beim Platzangebot hat Renault nicht zu viel versprochen, der Talisman bietet hier das hohe Niveau eines VW Passat.” ” Autor: Stefan Voswinkel Fazit: Der Talisman ist eine Riesenchance für Renault. Unser erster Eindruck: Technisch top, aber optisch nicht so streng wie die deutschen Konkurrenten”. Bron: AutoBild, 07-07-2015 Ik vind dit uit een Duitse mond horend wel heel erg positief! Maar voor het maken van een keuze: Eerst nog de vergelijkingstest tussen die twee! Rijkwaliteit, comfort, afwerking en verbruik zijn voor mij doorslaggevend.

Gewoon de Talisman, De Talisman… Omdat: 100% zeker een lager olieverbruik…

De renault want veel meer klasse dan die volkswagen.

Als de kwaliteit de laatste jaren hetzelfde blijft: de Renault.De VW trekt in het stuur zodra hij langs een VW-werkplaats gaat, zo graag wil hij er naar binnen.

Ik kan er zo eigenlijk niet zo goed tussen kiezen. Het design van beide auto’s spreekt me aan, waarbij de Renault wat meer flair heeft. Vooral de kont vind ik mooi, doet me ergens aan de dodge charger denken. De passat heeft daarentegen als sedan de looks van de Phaeton meegekregen, waardoor ie toch ook wel erg goed voor de dag komt, al is ie wel wat saai vergeleken met de Talisman. Een groot voordeel van de passat is het aanbod van serieus sterke diesels. Bij de Talisman stopt het ‘al’ na 160 pk. Daarbij zijn TDI’s op papier sowieso altijd wat rapper dan het franse equivalent. Mijn persoonlijke keus tussen de twee zou op dit moment de Passat zijn, waarbij ik op safe speel omdat ik nog geen review van de talisman heb gezien, laat staan dat ik er een bij de dealer heb bekeken. Mijn keus binnen het D-segment valt op de Superb 2.0 TDI 190 PK 4X4 Laurin&Klement.

Ik denk dat ik voor het eerst in mijn leven maar voor de Renault ga… ik vind de passat een hele geslaagde auto maar als ik m zie rijden op de weg moet ik toch iedere keer weer even goed kijken of het niet het vorige model is. Het design van de Renault vind ik onwijs gaaf gedaan. Ik heb laatst een stukje in de nieuwe Espace Initiale Paris gereden, daar de afwerking van het interieur gezien zit dat bij de Talisman ook wel snor.

De Passat sowieso maar dan het liefst zwart met getinte ruiten. Zo vind ik hem het mooist.

@jensgib: Petje erbij? Kan je auto alvast wennen aan de volgende bestuurder…

@850t5r: hij wacht tot ie ook betaalbaar is voor petjes.. ?

@406_v6: Dan is 15 jaar best nog lang hoor… Dat word dus 7 jaar rijden in NL, 3 jaar naar Polen (2 total-losjes verder) en dan nog eens 5 jaar iedere zomer aan de andere kant van de Middelandse Zee op vakantie en dan ben je 5 ton verder, dus dan wel betaalnaar… ;-)

Degene die het meeste comfort biedt, duh. Dus denk de Renault. Want Volkswagens vind ik over het algemeen vrij hard, ook het meubilair.

Talisman heeft een wat frivoler exterieur, mooie achterlichten wel. Passat heeft een iets mooier interieur. Maar voor beide wagens geldt; als valt of staat met het kiezen van de juiste kleuren en wielen. In de basis vind ik ze beide niet heel spetterend.

Maar eigenlijk wil je gewoon de Mondeo in dit segment. En in de Vignale uitvoering ben je nog premium ook!

@Rob: De nieuwe Mondeo rijdt ruk … eeuwig onderstuur en interieur afwerking redt het niet bij bovenstaanden. En de designtaal spreekt me minder aan dan de vorige generatie …

@dawwg: Heb in een Mondeo dieseltje met automaat gereden en die gaf mij de indruk een aangename reisauto te zijn. Maar vind vooral het ontwerp sterk. Haast een chique verschijning, ongeacht uitvoering. Behalve een witte Mondeo, dat moet je niet willen.

En verder; automaat was niet mijn vriend, maar dat is op te lossen met een handbak lijkt me. Motor leek voldoende. Onderstuur? Zou best kunnen, heb er niet mee lopen boenderen. Stuurde wel gemakkelijk eigenlijk. Niet heel sportief inderdaad. Interieur dan; fijne stoelen, wat ik gewend ben van Ford. Ruimte genoeg. Slechte afwerking? Vond het vooral héél erg saai. Zaaddodend saai zeg maar. Maar het rammelde en kraakte niet en alles zat er dacht ik wel recht in.

Nu is mijn manco dat ik niet met alle auto’s in dit segment heb gereden, maar de Mondeo deed gewoon wat ik verwachte en wilde, en dat in uiterst stijlvol jasje. Ik denk dat de Passat mij te hard afgeveerd is. En de Renault? Als ie ouderwets comfortabel is dan graag! Vind het ontwerp, zoals gezegd, niet heel overtuigend.

@dawwg: geloof dat je nog niet in de nieuwe Mondeo gereden hebt, maar dat je alleen maar afgaat of commentaar van derden….

Afwerking bij Ford is sowieso wat minder dan bij vw , maar daarin tegen blijft bij Ford wel alles heel (ook na 15 jaar…) kun je van Renault en Vw op dit moment niet zeggen.

De Passat voor mij. De Talisman is gebaseerd op de Samsung SM7, dus succes er maar mee!

@awesome: En dat is een hondsberoerde auto ofzo? Serieus, ik heb geen idee wat een Samsung SM7 is….

@Rob: Renault heeft modellen die als Samsung worden verkocht. De Koleos en Fluence zijn beide eigenlijk Samsung modellen. Zij hebben die fabriek in Korea gekocht en een aantal modellen geprobeerd te droppen in Europa. Koleos is geen succes geworden en de Fluence is een vrij dure electro-auto. In Azie doen ze het een stuk beter. Deze Talisman schijnt ook wat techniek uit de Samsung modellen te krijgen.

@E34M5Touring: Wel te hopen dat ie dan niet op android gaat draaien….

@E34M5Touring: Op die fiets. Niet heel inspirerende modellen inderdaad, die Koleos en Fluence. Maar ik kan me niet voorstellen dat Renault half werk gaat leveren met de nieuwe Laguna. Helemaal omdat ze met een nieuwe naam komen. Nieuw begin. Het zou met best verbazen als ze de Talisman verkloten…..

@E34M5Touring: De Fluence is vooral een door Renault ontwikkelde sedan op basis van de Megane die in heel veel verschillende fabrieken wordt gebouwd. Zuid-Korea is er daar één van, maar die auto’s zijn voor de eigen markt en de Australische. De Fluence ZE heeft een langere achterzijde dan de gewone Fluence, die met vrijwel hetzelfde motoraanbod leverbaar is als de Megane. De Koleos is inderdaad ontworpen als Samsung en ook voornamelijk daar gebouwd, ook de auto’s voor de eigen markt.

@dizono: Ik dacht dat Samsung verantwoordelijk was voor de styling van die auto (of Renault heeft die styling gebruikt, hoe je het wil zien). Dat er zoveel Megane inzat wist ik niet.

Uit deze 2 de Renault. Ik vind het vooral slim dat ze de naam Laguna hebben laten vallen. Hopen dat deze een probleemloze start kent want anders heb je hetzelfde verhaal nog een keer. Laguna staat voor veel mensen synoniem aan probleemauto. Terwijl de laatste generatie helemaal geen slechte auto is. Maar de vorige generaties hebben het imago zo verpest. De Passat vind ik alleen mooi in een hele dikke uitvoering. Maar dan kijk je alweer tegen een heel ander prijsplaatje aan. Dan komen er leukere alternatieven om de hoek kijken.

De Passat, puur en alleen al omdat twee Renaults langere tijd (enkele maanden) heb moeten rijden en in beide behoorlijk snel rugklachten ontwikkelde op langere ritten. VW geen ervaring mee, maar gezien ik geen problemen ervaar bij concerngenoot Audi verwacht ik geen grote problemen bij de Passat. Stoelen is zo’n beetje het belangrijkste aspect van een auto.

@madtransporter: lees een van de reacties hierboven eens, dan kom je tot de ontdekking dat vag ook niet heel goed is…

@madtransporter: 3jaar en 117.000km onderweg met een Renault maar los van EGR klep (tja het blijft een diesel) en een paar kleine storingen (sensor of software probleempje) geen gekke dingen. Eerste motor, versnellingsbak, draagarmen, veren en dempers, koppelingsplaten origineel, remmen alleen een paar nieuwe blokken voor en ehm ja eigenlijk alles heel gebleven en deze auto wordt niet gespaard (wel goed warm gereden en gekoeld voor het wegzetten). Dus weinig op aan te merken die Renault tegenwoordig.

Doe mij die Talisman maar. Nog nooit een in het wild gezien, maar die Passat vind ik zoooo saaaaaaai.

De Renault natuurlijk. De VW is ubersaai en een grijze muizen auto.

De Renault natuurlijk. Óf de Passat maar an inclusief een vat olie per kwartaal.

Gelukkig maar dat Volkswagen NOOIT een Passat heeft gemaakt die ontieglijk veel op een Renault leek ! Gelukkig niet LOL http://auto.aggress.ru/images/47/Passat/88ccf9333522d1c0-large.jpg

http://img.favcars.com/renault/16/renault_16_1974_photos_1.jpg

@desjonnies: “Ja maar, ja maar, dat telt niet! Telt gewoon niet! Want, euh, tsja, gewoon, euhm…… OMDAT VOLKSWAGEN!”

@dawwg: Helaas kun je niet minnen, autoblog dult alleen positivisme ! Maar je hebt gelijk, geen lieve opmerking van mij. Nadeel van semi-anoniem (want Rob is toch echt mijn echte naam) reageren, dan chargeer je toch iets meer dan strikt noodzakelijk.

@desjonnies: dan vind ik de R30 en R20 qua vormgeving een beter vergelijk…

R30 http://dev.hatchheaven.com/wp-content/uploads/2012/01/renault_30_ts_77-880×663.jpg

R20 http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/RENAULT20-2045_2.jpg

Zonder meer nooit een fransoos!!!!! Iedereen kan klagen over vag…. Maar tis en blijft meer auto als renault!

@martijns4: Helaas! Als jij iets vindt, wil dat niet zeggen dat het ook zo is…….;-)

Geef mij maar een Talisman hoor!!! Veel mooier binnen en buiten.

@autoblog: graag een filter bouwen waarmee je domme, (merken-)hatelijke opmerkingen kunt weglaten. OT: Passat, omdat ik Renaults over het algemeen mogelijk nog onnatuurlijker vindt sturen dan VWs. Geen bochtenridders, maar gewoon auto’s die lekker rijden. Persoonlijke mening, anderen mogen daar heel anders over denken, ieder z’n ding!

Binnen deze keuze, de Renault aangezien hij iets minder saai is.

Binnen dit budget, zonder een seconde twijfel een Skoda Superb. Ik vind de Superb mooier, hij is veel ruimer en ze zitten ontzettend goed in elkaar. Qua betrouwbaarheid kunnen zowel Renault als moederbedrijf VW nog een hoop van Skoda leren.

Geen van beide. Liever een schropel insignia

Beide mooie auto’s. Maar ik denk dat de Skoda Superb een nog een betere keuze is.

Marketeers en auto journalisten hebben eigenlijk het gehele spectrum, de verschillen die juist het Europese palet aan auto-naties zo ontzettend leuk maakten verziekt.

Je reed Frans omdat comfort en eigenzinnigheid in ontwerp, zeg maar de Franse filosofie van het individu stond centraal in het Franse automobiel. Zo hadden Peugeots tot en met de eerste 504’s altijd het richtingwijzer handeltje rechts ipv links, omdat links de handle zat waarmee je de verlichting bediende. Maar het auto journaille zat er altijd over te zeikstralen en bij de opvolger van de 504 de 505 zat’íe links. Citroën vond dat richtingaanwijzers deel uitmaakten van het autorijden en vond het op zijn grote sloepen niet noodzakelijk dat ze zichzelf na de bocht automatisch uitschakelden, wat al het ander spul wel deed, idem dito gezeik met het journaille. Evenals Citroëns eigenzinnige dashboards, de ene ruitenwisser op de CX, de Visa en de BX er werd alleen maar over gezeken.

Duits reed je omdat. Solide, betrouwbaar, goed afgewerkt maar verder vrij braaf en fantasieloos, afgezien van sommige BMW modellen die best wel als ondeugend gezien mochten worden. Maar echt bijzonder waren Duitse auto’s nooit eigenlijk, ze deden alles redelijk tot goed met uitschieters op het vlak van betrouwbaarheid (Mercedes) en de carrosseriën waren altijd van goede, neen beter kwaliteit dan spul dat uit de Latijnse landen (F) en (I) kwam.

Brits reed je omdat chique, en eigenlijk reden alleen maar echte nette mensen Britse auto’s. Meestal conservatief en upper middleclass (zover we dat hebben in NL) of hip (Mini) of masochistisch aangelegd (zoals ik ) met de Britse Spooooooortwagens! Dan heb ik het over Austin, Rover MG als sportwagen en de Britse BMW de Triumph. Helaas moest men in het Verenigd Koninkrijk alle aartsrivalen in één concern persen wat het begin van het einde voor de eigen Britse auto industrie zou betekenen, die overigens na WW 2 de Tweede grootste TER WERELD was.

Dan naar Italië, eigenlijk reed je Italiaans als je waar voor je geld wilde hebben FIAT – de blijde rijders was hun slogan altijd bood je een auto die sneller, groter en completer was dan de concurrentie, Italianen reden altijd goed, waren vaak wat hoogtoeriger dan hun Duitse of Franse broeders, maar hadden ook meer vermogen en moesten vaak als een prima donna behandeld worden. zeker qua warm rijden.

Al die landen,al die auto’s allemaal hadden ze typische zaken die in overeenstemming waren met de bevolking uit de landen waar ze gemaakt werden. En nu, nu maakt het eigenlijk gene fluit meer uit, het is zelfs zo veranderd dat ik KIA of Hyundai, waarvan ik altijd schertsend heb gezegd dat ze 30 jaar geleden net een broodrooster konden maken, een keurig product voor een goede prijs weten neer te zetten.

De Japanners zijn geëvolueerd van Barokke kleine Amerikaantjes met veel chromen ornamenten, een starre achteras en de wegligging van een zwangere eend naar een top product dat zich kwalitatief kan meten met premium merken en ze nog moeiteloos zal verslaan qua betrouwbaarheid.

De tijden dat de Passat een zwaar sturend kreng van een ding was, geen bocht inwilde en stoelen had die gevuld waren met cement zo hard (we weten wat er gebeurd als je Duitsers met cement laat spelen) en een uitrusting die wel één tellers omvatte zijn voorbij. https://mars1940.files.wordpress.com/2010/03/ijm02.jpg

Hetzelfde geldt voor gammele onbetrouwbare zwaar roestende Renaults, die altijd kortsluiting hebben, het sterft hier te lande nog van de Serie 1 Laguna;s en in de bible belt zie ik zat stokoude Citroën Xantia breaks rijden.

Auto’s zijn naar elkaar toe gegroeid, en wat ze ons willen doen geloven, het is niet waar, Toyota’s sturen goed, Fords hebben remmen en Opels sturen tegenwoordig rete-strak Het maakt eigenlijk allemaal geen flaus aus ! Maar laat de Fransen alstublieft weer eens iets geks, eigenzinnig Frans maken, we hebben al genoeg ‘Duits ‘ spul op de markt !

@desjonnies: de Duitse carosseriën zijn niet altijd goed geweest. Die van mercedes uit begin 2000 tot 2005 waren om te janken. Die konden heeeeel goed roesten. Verder werden de eerste Astra’s en Vectra’s bij bosjes afgekeurd omdat de roestduivel te goed bezig was. De eerste Transporters, de Golf (III) en de Caddy’s waren ook niet heel goed op dat gebied.

@rufctr01: De tijd waarover @desjonnies het heeft, is iets eerder als de door jou aangehaalde periode; ik schat zo vanaf de 60/70-er jaren.

@desjonnies: Het maakt allemaal niks uit, over 5 jaar zijn wij ook Duitsers, verwisselen de oude vertrouwde boterham met hagelslag in voor een bratwurst mit senf, krijgt ieder huis lelijke beige rolluiken voor de ramen en kunnen we eindelijk 250+ rijden over de a2. Wie wil dat nou niet??

@desjonnies: “autojournalisten”; kan me weinig beroepen bedenken die nog minder toe te voegen hebben aan de samenleving. Telkens als ik zo’n autoblaadje opensla in een wachtruimte lees ik eigenlijk hetzelfde artikel, denk dat ze een leuk mw word template hebben, auto naam en specs beetje updaten en hup, weer een “nieuw” artikel voor een “nieuw” nummer.

@super: Ik ben toevallig een boekie aan het lezen van Clarkson. Je kunt zeggen van hem wat je wilt, maar hij benaderd een autoreview wel totaal anders dan zijn vakgenoten. Hij pent soms een leuk verhaaltje neer, meestal totale onzin, maar probeert altijd zijn “gevoel” bij een auto te verwoorden. Soms besteed hij slechts twee hele zinnen aan de auto. In een review van 5 bladzijden. Maar je krijgt wel een indruk/gevoel van hoe hij over die auto denkt.

Als ik dan weer een review lees in een willekeurig autoblad waar ze zeuren over een scheef interieurpaneeltje denk ik: “Waar hebben we het eigenlijk over?” en “Goh, wat is dat eigenlijk poepsaai zeg” en “Wat weet ik nu eigenlijk?”

Doe mij “de Clarkson manier” maar. Ondanks dat die man ontzettend vermoeiend is, totale onzin verkondigt en overdrijven tot een vak verheven heeft….

Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ik zou voor de Renault gaan. Volkswagen doen mij helemaal niks terwijl ik sommige Renaults wel leuk vind. Ik zou echter geen van beide auto’s met mijn eigen geld kopen. Dan zou ik op zoek gaan naar een Mazda 6 sedan op benzine.

@terminator: geen baan, dan wordt ’t sowieso lastig om een auto te kopen én te rijden ;-)

@406_v6: in Nederland kan alles wat dat betreft…

Ik heb een tijdje met de nieuwe Passat gereden, nette auto, niet verkeerd. Het dashboard vond ik op zich wel netjes. Maar als ik dan het dashboard van de Talisman zie, moet ik zeggen dat ik dat toch wel drie klassen fraaier vind! Absoluut top in deze klasse. Het uiterlijk van de Talisman vind ik ook erg fraai. Dynamisch, stoer en degelijk. Nou, ik kies zonder meer voor een Talisman. Geen twijfel mogelijk. Daarbij komt dat Renaults de laatste jaren (zeker sinds 2007) gewoon superdegelijke auto’s zijn, zeer compleet/gunstig geprijsd en de keuze is duidelijk. Dat een Renault sneller afschrijft dan een VW is niet correct. Een VW is, met dezelfde opties, gewoon een stuk duurder en kost daarom tweede hands ook meer. Zeker in absolute bedragen, schrijft een Renault zeker niet sneller af.

Passat zonder twijfel. Beter doordacht, rijhulpsystemen, talrijke uitvoeringen, ruim enz enz Eenmaal een Renault gehad als leasewagen (overname andere werknemer) en dat was meteen de laatste. Niets dan motorproblemen en afwerking bedenkelijk.

@speedie: Over die rijhulpsystemen he, hoe vaak gebruik je die nu eigenlijk? Mijn ouwe man heeft al die gadgets erop zitten. Enige die hij gebruikt is de radargestuurde cruisecontrol, de head-up display (omdat hij toch niet weet hoe die uit moet) en de achteruitrijcamera. Opties die je ook wel op de Renault kunt krijgen denk ik.

Automatisch inparkeren, dat je wel op je rijbaan blijft, dat je wel wakker blijft, dat je niet op je voorganger knalt en weet ik wat nog niet meer heeft ie nog nooit aangeraakt. Ik ook niet. Zou niet eens weten hoe al die meuk aan moet…. Maar dan nog, wie gebruikt dat nu?

Passat natuurlijk 10keer degelijker na 5 jaar dat renault ver uiteen valt en dan nog die carroseriee en bij het bouwen van auto’s kan het nooit beter zijn dan de duitsers ze hebben alles wat een franse of italiaanse merken gwn van kunnen afkijken……mijn conclusie

De passat geen twijfel over mogelijk.

Ik denk dat we ondertussen al aan onze 10e of meer passat zitten thuis. Nooit geen problemen gehad, en als die er waren waren ze snel verholpen. En als je ze goed uitrust en voor de fatsoenlijke motoren gaat kan je met zo’n passat best wel mee in het verkeer.

Al vergeet ik nooit de dag dat onze laguna voor het eerst op de oprit stond. Mooi was die in glimmend blauw met een licht beige lederen interieur (nog nooit gezien, onze mercedessen daarvoor waren altijd zwart of grijs vanbinnen). Snel ook, veel sneller of toch tenminste aggresiever dan die grote sloepen van mercedes. M’n vader ging 150 voordat die het doorhad op onze eerste rit.

Bij de passats heb ik dat nooitmeer gehad. De w8 was snel en de r36 sneller en de zwaarste diesel ging eigenlijk ook altijd goed voorruit.

Het punt is zo’n ding koop je om vervoerd te worden, en dan wil je dat die comfortabel, snel en degelijk is, en dan wint de passat. Als je spanning wil moet je een auto erbij nemen. Die vind je toch niet in dit segment bij deze prijsklasse.

@Hupke: Niet blijven hangen bij “vroeger”!, want dan kan ik ook blijven doorzeuren over roestende Mercedessen, BMW’s en Audi’s en over mankementen aan vrijwel alle auto’s. Renault heeft voor de nieuwe Espace en deze Talisman € 420 miljoen geïnvesteerd enkel in kwaliteitsverbetering. En da’s toch niet niks! Wacht eerst eens af wat de praktische resultaten hiervan zijn alvorens te gaan oordelen.

de renault ziet er beter uit maar ik heb liever een volkswagen blok onder de kap

Doe mij de talisman maar, hij ziet er een stuk beter uit! Alleen durf ik niet langer dan een half jaar ermee te rijden dan.

Ik vind de talisman stijlvoller dan de passat. Maar die renault software… Vind ik persoonlijk waardeloos terwijl dat van VAG super werkt. Maarja, dat is niet de beslissende factor, maar toch zou ik de passat nemen.

Ik ga voor de Talisman,ziet er leuker zowel van binnen als buiten. IK twijfel alleen wat over de betrouwbaaerheid.

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

© 2004 – 2022 Autoblog · Powered by Truer than North