Porsche, Hypoport, Bank of England - dat was donderdag 29 september 2022 - manager magazin

2022-10-01 01:39:55 By : Ms. Annie Jiang

elke avond vatten we het belangrijkste zakelijke nieuws van de dag samen.Vandaag met de recordbeursgang van Porsche, een noodhulp in Londen en de permanente crisis van de autoleveranciers.Het is moeilijk om de huidige toestand van de wereld niet deprimerend te vinden.Inflatie op recordhoogte, de Duitse economie op de rand van een recessie, de beurzen in de slechtste stemming.Hoe erg gaat het worden?is de angstige vraag – waar helaas niemand een antwoord op heeft.Verontrustend nieuws is er genoeg, bijvoorbeeld uit Londen.Daar heeft de Bank of England gisteren op het laatste moment blijkbaar een meltdown op de obligatiemarkt voorkomen.Door de ineenstorting van het Britse pond en recordrendementen op Britse staatsobligaties waren tal van pensioenfondsen en daarmee het hele pensioenstelsel op het eiland aan het haperen.De centrale bank zag een "aanzienlijk risico voor de Britse financiële stabiliteit" - en greep in met een spectaculaire noodoperatie.Alleen Zuffenhausen bij Stuttgart blijkt een robuust Gallisch dorp te zijn.Te midden van de chaos op de markt heeft de lokale sportwagenfabrikant Porsche een van 's werelds grootste beursintroducties aller tijden georganiseerd.In onze wekelijkse podcast "The Topic" vertellen onze hoofdredacteur Sven Clausen en zijn plaatsvervanger en auto-expert Michael Freitag waarom de beursgang, tegen bijna elke regel in, een succes was en waarom investeerders op zoek zijn naar Porsche-aandelen.Porsche rijdt naar de beurs: Porsche en VW-baas Oliver Blume in FrankfurtBondsregering besluit over gasprijsrem: de verkeerslichtcoalitie wil de stijgende gasprijzen in Duitsland temperen met een prijsrem.Het heeft daarom overeenstemming bereikt over een hulppakket van maximaal 200 miljard euro.De oorspronkelijk geplande gastoeslag komt te vervallen.Inflatie op hoogste niveau in 70 jaar: na het einde van de tankkorting en het negen-euroticket stegen de consumentenprijzen in september opnieuw fors.De inflatie bereikte voor het eerst in decennia de grens van 10 procent.Vooral de energie- en voedselprijzen stegen sterk.Economische onderzoekers verwachten een recessie: de toonaangevende economische onderzoeksinstituten voorspellen een daling van de Duitse economische productie voor 2023.Het bruto binnenlands product daalt in 2023 naar verwachting met 0,4 procent, schrijven ze in hun najaarsrapport.Mocht de winter koud worden en gas schaars, dan kan de economie zelfs met bijna 8 procent instorten.Vierde lek in Nord Stream-pijpleidingen: Er is nog een lek ontdekt in de Oostzee op de Nord Stream-gaspijpleidingen tussen Rusland en Duitsland.Het is nog onduidelijk wie hiervoor verantwoordelijk is.Veiligheidsexperts vermoeden echter Rusland.Wat gebeurt er in de vastgoedwereld?skyline van BerlijnDe onheilspellende crash van de bouwfinanciering: in tijden van lage rentetarieven kende de vastgoedmarkt een voortdurende hausse.Een van de begunstigden: de financiële dienstverlener Hypoport, die zijn geld verdient met onder meer bouwfinanciering.Dankzij het succes bereikte oprichter en CEO Ronald Slabke de gelederen van Duitse miljardairs.Tot vorige week schokte hij de Duitse financiële wereld met een winstwaarschuwing.Hypoport-voorraad kelderde.Sinds de crash is er onrust: wat broeit daar op de vastgoedmarkt?Onze collega Maren Jensen onderzocht de vraag.Zo voorkom je een total loss na een golf van ontslagen: Voor managers zijn ontslagen – vooral van meerdere teamleden – een grote uitdaging.Wanneer afdelingen krimpen van 50 naar 35, of wanneer een team van tien ineens uit slechts zeven bestaat, is het niet genoeg om taken te herverdelen.Onze collega's van Harvard Business Manager hebben drie maatregelen opgesteld die bazen kunnen gebruiken om te voorkomen dat uitgedunde teams uitgeput raken.(Binnenkort) onrendabele kunst: V8-motor, hoog vermogen en hoog rendement, maar op weg naar pensioenWaarom zoveel autoleveranciers afglijden in de permanente crisis: De autowereld is verdeeld als waarschijnlijk nooit tevoren.Ondanks de oorlog en het gebrek aan onderdelen doen de fabrikanten het nog steeds uitstekend.Je kunt de weinige beschikbare chips in dure modellen stoppen en de hogere prijzen doorberekenen aan klanten.De leveranciers daarentegen moeten meer betalen voor de chips dan gebruikelijk, de grondstoffen worden duurder - en ze krijgen weinig of geen vergoeding.Onze collega Christoph Seyerlein vroeg rond in de branche en kwam tot een angstaanjagende diagnose: hoewel het einde van de verbrandingsmotor al lang was aangekondigd, overweldigde de technologische ommekeer veel bestuursleden.Of zoals de baas van een middelgroot bedrijf het verwoordt: "Momenteel valt elke tweede leverancier om."Ondanks alles wens ik je een fijne avond!Er is een fout opgetreden.Probeer het later opnieuw.Porsche rijdt naar de beurs: Porsche en VW-baas Oliver Blume in FrankfurtWat gebeurt er in de vastgoedwereld?skyline van Berlijn(Binnenkort) onrendabele kunst: V8-motor, hoog vermogen en hoog rendement, maar op weg naar pensioen