Pöstlberger vertrekt naar BikeExchange-Jayco, ook deal met Stybar is rond | WielerFlits

2022-10-08 03:42:44 By : Mr. YIFAN YIFAN

BikeExchange-Jayco heeft zich in de breedte versterkt met Lukas Pöstlberger en ook de ophanden zijnde deal met Zdeněk Štybar is rond, melden meerdere bronnen aan WielerFlits. Voor hoe lang de 30-jarige Oostenrijker en de 36-jarige Tsjech bij de Australische formatie van Gerry Ryan getekend hebben, is nog niet duidelijk. Spoedig maakt de ploeg dat bekend.

Pöstlberger is bij BORA-hansgrohe – waar hij in 2016 zijn profdebuut maakte – een gewaardeerde helper, die zo nu en dan ook zelf weet uit te pakken. Als tweedejaarsbelofte wordt hij tien jaar geleden al eens nationaal kampioen op de weg; in datzelfde jaar wint de Oostenrijker een rit in de Ronde van de Toekomst. Vijf jaar later – we schrijven het jaar 2017 – boekt Pösti zijn grootste succes tot dusver. In de openingsrit van de Giro d’Italia verrast hij met een late uitval de sprinters, waarmee hij ook roze pakt.

In de derde etappe van het Critérium du Dauphiné 2021 blijft hij als vroege vluchter net uit de greep van het peloton, zijn laatste grote wapenfeit. Pöstlberger is dit seizoen bezig aan een onopvallend seizoen. In de E3 Saxo Bank Classic en tijdens het EK op de weg zat hij weliswaar mee in de vroege vlucht, maar in vrijwel alle klassiekers – de koersen die hem het best passen – haalde hij de finish niet. Als hij tot overmaat van ramp ook niet naar de Tour de France mag, besluit de Oostenrijker te vertrekken.

Pöstlbergers grootste triomf: een ritzege en roze in de Giro 2017 – foto: LaPresse

Štybar sluit ook aan Zijn nieuwe werkgever is dus BikeExchange-Jayco, dat nog hard vecht tegen degradatie deze weken. Toch heeft ook Zdeněk Štybar eieren voor zijn geld gekozen. Hij werd bij meerdere teams aangeboden, maar kreeg bij verreweg de meeste een njet vanwege een te hoge vraagprijs. Of hij voor Ryan water bij de wijn heeft gedaan, is niet duidelijk. De drievoudig wereldkampioen veldrijden verlaat na twaalf jaar de stal van Quick-Step-Alpha Vinyl.

Met Pöstlberger en Štybar komt het aantal nieuwe aanwinsten op negen stuks. Elmar Reinders draagt al vanaf half augustus zijn nieuwe tenue. Andere nieuwkomers zijn ronderenner Edward Dunbar (INEOS Grenadiers), klimmer Chris Harper en Italiaans kampioen en klimmer Filippo Zana (Bardiana-CSF-Faizanè). Ook de Australische beloften Rudy Porter (ronderenner) en Blake Quick (sprinter) van Trinity, alsmede Europees U23-kampioen op de weg Felix Engelhardt (Tirol-KTM) zijn nieuw.

Keert Adam Yates wel of niet terug? Met alle inkomende transfers heeft Gerry Ryan nu 28 renners onder contract voor 2023. Dat mogen er maximaal dertig zijn. Wekenlang leek het een vanzelfsprekendheid dat Adam Yates zou terugkeren op het oude nest en dat zou 29 renners maken. Afgelopen week werd echter bekend dat UAE Emirates zich in de strijd heeft gemengd en zelfs dichtbij zijn handtekening is. De Australische formatie heeft reeds drie kopmannen binnen de ploeg: Dylan Groenewegen, Michael Matthews en Simon Yates.

Er zijn dus nog maar maximaal twee plekken te vullen bij BikeExchange-Jayco en dat betekent dat tenminste vier renners moeten vertrekken. Er zijn daar nog zes met een aflopend contract. Nick Schultz is op weg naar B&B-Hotels-KTM, terwijl Tanel Kangert sowieso geen nieuw contract hoeft te verwachten. Blijven vier renners over die nog in de wachtkamer zitten: Jack Bauer, Damien Howson, Alex Edmondson en Alexander Konychev. Voor twee van hen valt het doek dus sowieso bij de Australiërs.

Stybar is ook helemaal rond met BikeExchange-Jayco – foto: Cor Vos

Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: het najaar leent zich ervoor om iets anders te doen met de fiets. In de nieuwe RIDE staan deze thema’s centraal. Het najaarsnummer van RIDE is vanaf nu verkrijgbaar. Bestel hem online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Howson, Bauer en Edmondson zijn gewaardeerde krachten binnen de ploeg. Het zou dus logisch zijn als Konychev vertrekt, die het toch niet waargemaakt heeft als prof.

Dit soort ploegen kennende tekenen Howson en Edmonson bij. Zoals dat zo mooi heet: cultuurbewakers van de ploeg. Voor zowel Bauer, die op leeftijd is en dus waarschijnlijk gaat stoppen, en Konychev valt het doek. Yates zal het onderste uit de onderhandeling halen, maar keert denk ik terug naar deze ploeg. Dan zijn we er volgens mij.

Overigens lijkt het mij ook beter voor Kangert zelf op lekker te stoppen met rijden, maar mis kan een ploeg als Cofidis nog iets met hem als ze ook mannen als Armee halen?

Ben benieuwd of BikeExchange nog een sprinter gaat halen om Groves op te volgen. Of zal Mezgec dit moeten opvangen?

Toch vrij krap in de sprinters voor de koersen waar ze niet voor Groenewegen gaan.

Quick is ook wel (tromgeroffel) snel!

@Cochise Daar heb je wel een punt, maar nog wel weinig bewezen in koersen van .1 status of hoger. Zelfde geldt voor Reinders. Zie die jongens nog niet voor overwinningen strijden in WT-koersen of zelfs Giro/Vuelta, ervan uitgaande dat Dylan weer vol voor de Tour gaat.

Het leven van een ploegmanager kan mooi zijn als er (weer) geld is. Daar sta je dan als Lotto zijnde met Paasschens en Slock.

Dat scheelt wel een slock op een borrel ja

Laat ons eerlijk zijn een Stybar van 36 past ook niet bij de weg die Lotto ingeslagen is na het debacle Gilbert-Degenkolb. Daarnaast is Postlberger ook geen veelwinnaar…

Nee, maar het zijn allemaal wel mooie versterkingen in de breedte onder hun 3 kopmannen Yates, Groenewegen & Matthews. Daardoor staan ze er op dit moment toch iets stabieler in dan Lotto waar zowel de eerste lijn als het middenveld minder breed zijn.

Qua namen zeker. Maar qua uitslagen valt het achter de drievuldigheid Matthews, Groenewegen en Yates toch ook dik tegen. (Groves reken ik niet meer mee aangezien hij weggaat)

Mooi voor Stybar dat hij (waarschijnlijk) in de WT kan blijven rijden. Niet meer goed genoeg om als absolute kopman uitgespeeld te worden (toch niet in een ploeg als QS), maar zeker nog goed genoeg om mee te rijden in dit peloton.

Had hem wel graag bij Alpecin gezien, en dan het liefst ook nog op de crossfiets zo nu en dan…