Officieel: Alpha5 is de nieuwe DeLorean! - Autoblog.nl

2022-07-30 00:43:02 By : Ms. Jessica KK Lee

Auteur: RubenPriest , gepost 30 mei 2022 om 10:55 – 15 Reacties

De DeLorean leeft weer! Italdesign brengt het iconische model terug als de DeLorean Alpha5.

Na een periode van teasers en aankondigingen is het doek getrokken van de DeLorean Alpha5. Het voertuig is een moderne interpretatie op de iconische DMC-12. De invloeden zijn overduidelijk te zien. Kijk alleen al naar de vleugeldeuren bijvoorbeeld.

De toekomst is elektrisch, Morty. Dus ook van de DeLorean Alpha5. Onderhuids zit een batterijpakket met een capaciteit van 100 kWh. De actieradius bedraagt 483 kilometer. Trap je het pedaal maximaal in dan moet je in 3,4 seconden de 96 km/u (60 mph) kunnen halen. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 241 km/u.

De nieuwe DeLorean Alpha5 is getekend door Italdesign en heeft een rank ontwerp. Met een CW-waarde van 0.23 is het ook nog eens een bijzonder efficiënt design. Goed voor de actieradius en zo’n gestroomlijnd model ligt ook ontzettend prettig op het netvlies.

Het is geen kleine elektrische auto. De Alpha5 is bijna 5 meter lang, 2 meter breed en 1,37 meter hoog met de vleugeldeuren in een gesloten positie. DeLorean is van plan om 88 exemplaren te maken van de Alpha5. Natuurlijk een verwijzing naar de snelheid van 88 mph die nodig was om te kunnen tijdreizen.

Tijdreizen zit er met de Alpha5 voor zover bekend niet in. Over tijd gesproken. Later deze zomer is de publieke onthulling waarbij de wereld het model voor het eerst in het echt kan bekijken. In 2024 start de verkoop.

Had ItalDesign er niet tenminste ervoor kunnen kiezen dat de carrosserie was samengesteld uit geborsteld RVS panelen? Gemiste kans, wat mij betreft.

Euh… Weet je wat RVS weegt? En hoe belangrijk gewicht is voor het bereik van een EV? Wellicht dat geborsteld aluminium een mooie ode zou zijn geweest, maar ik vermoed dat er vooral composiet gebruikt is om het gewicht laag te houden.

Een wrap van 3M in brushed aluminium zou wel perfect passen. En zou ik ook doen. Moesten ze er minstens 8800 van maken aan een deftige prijs. Want ik vind hem wel heel mooi!

Beter dan het origineel. Of de vleugeldeuren een voor of nadeel zijn weet ik nog niet. Het is natuurlijk wel een leuke knipoog.

Nadeel van vleugeldeuren is, dat het scharniermechanisme in het dak vaak tamelijk veel ruimte inneemt. Bij bijvoorbeeld een AMG SLS dermate veel, dat lange mensen er niet in passen. Benieuwd of DeLorean/Italdesign een wezenlijk compacter mechaniek voor de Alpha5 heeft weten uit te dokteren.

het is een heel mooi ding van ItalDesign maar ik zie de invloeden NIET overduidelijk? Wie helpt? Ik zie een bijna Zagato met vloeiende rondingen en vette kleur, kekke verlighting setup, enorme deuren? Dat komt overeen met??

Verder hooguit de louvres boven de achterkant misschien… Maar misschien is Italdesign ook een drugshandeltje begonnen..?

Behalve de vleugeldeuren en de naam ademt dit weinig van de originele DeLorean DMC-12. Zo hoekig als dat ontwerp was, zo vloeiend is deze.

Als ik echt een spirituele opvolger moet aanwijzen, dan is het de Ioniq5. Hoekige lijnen, juiste kleur (zilvergrijs), en een wat futuristisch interieur. Nee, geen vleugeldeuren en het is ineens een crossover, maar ook dat is wat de kopers willen.

Je hebt gelijk! Ik ben meteen Google aan het afstruinen op ombouwkitjes voor de deuren van de Ioniq.

Met batterij van 1.21 gigawatts capaciteit!

Ik vind hem ook wel erg lijken op de Isdera Commendatore GT uit 2018.

Eerst zien, dan geloven. Naar traditie van de originele DeLorean wacht ook deze opvolger waarschijnlijk een roemloze ondergang. De markt wordt op dit moment overspoeld door nieuwe merken die allemaal een hypersport-EV uitbrengen, terwijl de markt juist zit te springen om betaalbare EV’s met een fatsoenlijk bereik (500km) en acceptabele laadtijden (in 5min 100km, in 30min 80% vol)).

Exact ! Maar daar zal vermoedelijk niet voldoende aan te verdienen zijn door kleine spelers. Dus krijg je die overkill aan zogenaamde EV supercars. Kansloos verhaal wat mij betreft.

Is de reden voor die sportieve EV’s niet omdat een standaard Tesla gezinsauto al beter presteert dan menig sportwagen? Om nog een serieus te nemen sportwagen te maken moet deze welhaast elektrisch zijn. Je wens voor een betaalbare compacte EV met 500km range is anno nu nog niet technisch en of economisch haalbaar. Even geduld nog.

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

© 2004 – 2022 Autoblog · Powered by Truer than North