Geïnspireerd en inspirerend: een blik op de beeldtaal van Walt Disney

2022-10-15 05:52:11 By : Ms. Jena Chen

door Devanshi ShahGepubliceerd op : 01 mrt 2022Walt Disney is een centraal personage;vaak aangeduid als een dromenmaker, bracht hij enkele van de meest ambitieuze en geliefde verhalen aller tijden tot leven.Terwijl Disney als studio tegenwoordig blijft groeien in omvang en invloed met de overname van zowel de Star Wars-franchise als het Marvel-filmuniversum, is het belangrijk om te onthouden dat dit allemaal begon met gouache op celluloid, animatie van Sneeuwwitje en de zeven dwergen in 1937. Ondanks het succes van de film was het niet de kroon op Walt Disney, maar eerder de eerste van vele visuele en ontwerpverkenningen die hij ondernam.Maar wat inspireerde hem?Inspiring Walt Disney: The Animation of French Decorative Arts, georganiseerd door het Metropolitan Museum of Art, New York, VS en de Wallace Collection, analyseert de kunst die de inspiratie vormde voor de handgetekende animatie van de Walt Disney Animation Studios.Door een verband te leggen tussen 18e-eeuwse decoratieve kunst en 20e-eeuwse animatiefilms, zet de MET-tentoonstelling de Amerikaanse fantasieën van Walt Disney om in objecten uit de Parijse Rococo-periode.Naast de twee eeuwen die hen scheiden, moet men rekening houden met het feit dat Rococo-kunst en vakmanschap toegankelijk waren voor een elite.Disney daarentegen heeft en heeft een ongeëvenaard wereldwijd bereik en spreekt tot de verbeelding van generaties.Dit aspect van Disney is vastgelegd in een andere tentoonstelling in het Het Nieuwe Instituut, Rotterdam in Nederland, getiteld The Architecture of Staged Realities.De twee tentoonstellingen zijn onafhankelijk van elkaar geconceptualiseerd, maar ze illustreren wel het uitgebreide verhaal dat productontwerp uit de Rococo-periode verbindt met objecten van de 21e eeuw.Het plaatst ook Walt Disney en de Disney Studio als een verbinder of misschien zelfs een tolk.Beide tentoonstellingen noemen het belang van Walt Disney's ervaring als onderdeel van het Rode Kruis tijdens de Eerste Wereldoorlog als een ervaring die een diepe indruk op hem had.De MET-tentoonstelling identificeert het als een moment dat hem inspireerde om te verwijzen naar Europese decoratieve kunsten.Wolf Burchard, curator bij de afdeling Europese beeldhouwkunst en decoratieve kunsten van The Met, legt uit: "Bij het opzetten van The Met's allereerste tentoonstelling gewijd aan Walt Disney en het oeuvre van zijn studio's, was het belangrijk voor ons om zijn inspiratiebronnen en om te erkennen dat de geanimeerde interpretaties van Europese sprookjes in zijn studio een lens zijn geworden waardoor velen de westerse kunst en cultuur van vandaag bekijken.Onze frisse kijk op dit materiaal, dat een bruisende dialoog op gang brengt tussen de tekeningen en illustraties van enkele van de meest getalenteerde kunstenaars in de Walt Disney Animation Studios en een rijke reeks van de beste 18e-eeuwse meubels en porselein, brengt de humor tot leven, , en vindingrijkheid van Franse Rococo decoratieve kunsten.”De HNI-tentoonstelling erkent Disney's betrokkenheid bij het vertalen van deze Europese esthetiek in een versie die resoneerde met de Amerikaanse familie-eenheid.Op de een of andere manier wordt dit proces nu vaak Disneyficatie genoemd, waarbij de kunst van het Franse koningshuis wordt omgezet in een esthetiek die de wereldwijde verbeelding boeit.Saskia van Stein, curator van The Architecture of Staged Realities, zegt in een gesprek met STIR: “Hij was op zoek naar een verhaal waarmee iedereen zich zou identificeren om één Amerikaanse geschiedenis te creëren, zou je kunnen zeggen.Maar met behulp van Europese sprookjes, folklore en verhalen vertellen, die hij vervolgens gedomesticeerd heeft door ze een feelgoodverhaal te geven.”Ze voegde eraan toe: "Er is een chronologie door de tentoonstelling van het materiaal dat we hebben gevonden.Het is heel multidisciplinair en de rode draad is een citaat van Disney dat luidt: 'Imagination is the model from which reality is build'.”Met deze twee perspectieven komt de betekenis van Walt Disney's oeuvre en erfenis op één lijn.De MET-tentoonstelling toont 60 objecten uit de 18e-eeuwse Europese decoratieve kunst en design, naast 150 productiekunstwerken en werken op papier uit de Walt Disney Animation Research Library, Walt Disney Archives, Walt Disney Imagineering Collection en The Walt Disney Family Museum.De tentoonstelling belicht vooral de visuele verwijzingen naar neogotische architectuur in Assepoester (1950), middeleeuwse invloeden in Doornroosje (1959) en de op rococo geïnspireerde objecten die tot leven worden gebracht in Belle en het beest (1991).Het naast elkaar plaatsen van de artefacten en de kunstwerken creëert een magische illusie van het tot leven brengen van de artefacten zelf.Als we dan het object op de MET zouden bekijken in vergelijking met de objecten op het HNI, dan wordt de impact van de 'Disneyficatie' van historische referentie nog groter.De curator van Van Stein bij het HNI erkent enkele van de beperkingen van Disney's verhaal, die voor het grootste deel voortkomen uit de historische referenties.Erkennend dat veel van de eerdere verhalen "een grotendeels uniforme identiteit propageren, met het traditionele blanke gezin in het hart".De tentoonstelling zet zich actief in om door middel van werkopdrachten de stemmen en perspectieven op te nemen die onvoldoende worden vertegenwoordigd of bewust gemarginaliseerd in Disney's verhalen.De objecten in de tentoonstelling The Architecture of Staged Realities zijn speciaal verzameld om Van Steins alternatieve perspectief te benadrukken.Daarbij creëert ze uiteenlopende verhaallijnen die variëren van de persoonlijkheidscultus rond Walt Disney zelf tot de utopische droom van het EPCOT Centre uit de jaren 60.De objecten en het tentoonstellingsontwerp zijn bedoeld om de geanimeerde wereld van Disney te verbinden met de pretparken en uiteindelijk met onze huiskamers.Het tentoonstellingsontwerp van Frédérique Albert-Bordenave kreeg zijn visuele identiteit van grafisch ontwerper Irene Stracuzzi en de curator van verteller Van Stein in zeven hoofdstukken.Van Stein legt uit: “Voor het eerste aspect van de tentoonstelling ging ik aan de slag met de vroege films en ging ik op zoek naar visuele aanwijzingen.Het dorp waar Disney zelf opgroeide, in Missouri, is bijvoorbeeld bijna identiek aan Disney World's Main Street.Dus ging ik op zoek naar antieke en vintage ansichtkaarten om een ​​visuele link te leggen.Een van de andere dingen die Disney deed om zijn ideeën te verspreiden, was het bevorderen van een levenslange band met Life Magazine.De tentoonstelling heeft daar ook uitvergrote exemplaren van.”Ze vervolgt: “Het tweede aspect komt uit het archief van het (Het) Nieuwe Instituut waar ik op zou kunnen leunen.Ik zou kunnen kijken naar de postmoderniteit en ook naar de neokoloniale introductie van alles wat we nu bouwen.Het derde aspect zijn de opdrachten aan jonge ontwerpers en architecten, om licht te werpen op noties van de kopie en het origineel, en verdrongen verhalen.”Terwijl Burchard's curator de realiteit van Disney's wereld vaststelde;Van Stein belicht de real-world interpretaties van Disney in onze tijdgenoot.In veel opzichten onderstrepen de twee tentoonstellingen de tijdloosheid en locatieloze architectuur en het ontwerp van Disney door middel van objecten uit de echte wereld.Het geeft ook duidelijk aan waarom men Disney niet simpelweg kan afdoen als kitsch of een aspect van de popcultuur, maar eerder als een belangrijk onderdeel van het begrijpen van onze evoluerende visuele cultuur.De timing is ook passend aangezien 2023 de 100ste verjaardag van The Walt Disney Company zal zijn.De tentoonstelling Inspiring Walt Disney: The Animation of French Decorative Arts is tot 6 maart 2022 te zien in het Metropolitan Museum of Art, terwijl The Architecture of Staged Realities tot 27 maart 2022 te zien is in Het Nieuwe Instituut.Devanshi is verantwoordelijk voor het bedenken van nieuwe en originele benaderingen van architectuurschrijven.Als pedagoog, curator en architect heeft ze een master in geschiedenis en kritisch denken van de Architectural Association, een bachelor in architectuur en een diploma in Indiase esthetiek.Devanshi heeft een certificaat in Curatorial Studies en was co-curator van een tentoonstelling in A plus A Gallery, Venetië, in 2019. Ze geeft sinds 2018 les aan instituten in Mumbai.Devanshi is verantwoordelijk voor het bedenken van nieuwe en originele benaderingen van architectuurschrijven.Als pedagoog, curator en architect heeft ze een master in geschiedenis en kritisch denken van de Architectural Association, een bachelor in architectuur en een diploma in Indiase esthetiek.Devanshi heeft een certificaat in Curatorial Studies en was co-curator van een tentoonstelling in A plus A Gallery, Venetië, in 2019. Ze geeft sinds 2018 les aan instituten in Mumbai.In een pittig gesprek met STIR gaat Lehanneur in op zijn creatieve activisme via The Inventory of Life, bestaande uit de State of the World, 50 Seas, Live/Leave en How Deep is Time.door Sunena V Maju 13 okt 2022Op LDF 2022 bracht het One Tree-project van SCP een groep ontwerpers, kunstenaars en ambachtslieden samen om verschillende stukken te maken van delen van dezelfde essenboom.De avond, samengesteld door Suhair Khan, zag inspirerende creatievelingen die zich overgaven aan gesprekken en de balans vonden tussen hyperrealiteit en gebeurtenissen uit het echte leven.Een verslag...Radicaal afwijkend van zijn gebruikelijke uitdrukking, presenteert het Italiaanse merk onder andere de Happy Jack sofa, Aurora Tre bed naast de Nice fauteuil.door Sunena V Maju 03 aug 2022ontvang regelmatig updates SCHRIJF U IN© Copyright 2019-2022 STIR Design Private Limited.Alle rechten voorbehouden.Of je kunt meedoen metBevestig uw e-mailadres en we sturen u een link om uw wachtwoord opnieuw in te stellenbij ons en u kunt:Al uw bladwijzers zijn overal ter wereld beschikbaar op al uw apparaten.Of je kunt meedoen metUw voorkeuren zijn succesvol opgeslagen in uw profiel.Selecteer uw beroep voor een verbeterde ervaring.Tik op dingen die u interesseren.Selecteer de gesprekscategorie die u wilt bekijkenVul uw gegevens in en klik op verzenden.