Kleur, ambacht en comfort tijdens Milan Design Week - Daily Times

2022-10-08 03:44:20 By : Ms. Lucky Chen

Uw recht om te weten zaterdag 08 oktober 2022Het is niet moeilijk om Milan Design Week het grootste jaarlijkse wereldwijde evenement ter wereld te noemen.Het commerciële anker van de jaarlijkse beurs is Salone Internazionale del Mobile - de vakbeurs, die dit jaar van dinsdag tot en met zondag wordt gehouden op het beursterrein van Rho, waar designliefhebbers, curatoren en de belangrijkste spelers uit de industrie bijeenkwamen om de nieuwste product- en meubelreleases te ontdekken en te onthullen van overal op de wereld.Binnen de stad resulteert een uitgebreid netwerk van gerelateerde evenementen, samen bekend als Fuorisalone, in een stadsbrede overname vol galerie- en showroomtentoonstellingen, pop-upinstallaties, onafhankelijke satellietbeurzen en Instagramwaardige merkactivaties.Na een geannuleerde 2020-editie en een ietwat matig "Supersalone" -evenement in 2021 afgelopen herfst dat driemaal werd uitgesteld, markeert de beurs, die gewoonlijk in april wordt gehouden, de 60e editie van Salone en een grote terugkeer nadat COVID-19 de branchekalender van beurzen - om nog maar te zwijgen van de problemen met de toeleveringsketen die snel volgden."Dit jaar is een herstart met veel positiviteit en energie en de vreugde om samen te experimenteren door middel van design", zegt Marva Griffin Wilshire, oprichter en curator van SaloneSatellite, het capsuleprogramma van de beurs voor nieuw en opkomend talent."Dit voelde een beetje als een overgangsjaar, hoewel het nog niet duidelijk is in welke richting die overgang zal leiden", zegt Aric Chen, artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut in Rotterdam, Nederland, en voormalig directeur van Design Miami ."Het voelde niet alsof er zoveel aandacht was voor 'het nieuwe', deels omdat iedereen zo gefocust was op overleven."Hij merkte op dat de Milan Design Week dit jaar meer geworteld was in kritische discussies."Er is een tastbaar gevoel van duurzaamheid en verantwoordelijkheid als normaal", zegt Paola Antonelli, senior curator van architectuur en design bij het Museum of Modern Art in New York, vooral onder jonge en opkomende studio's.“Er is veel meer discussie en ook display naast deze objecten – stoelen, tapijten en meubels – over hun levenscyclus, wat een gigantisch verschil maakt.Er zijn ook installaties en discussies over de rol van design in de samenleving als geheel, zonder onnodig op objecten te focussen.Maar objecten zijn nu het paard van Troje voor die onderwerpen, op een manier dat ze dat vroeger niet zo vaak waren.”"Duurzaamheid is hier een consistent thema geweest", zei interieurontwerper Kelly Wearstler, met veel gevestigde studio's en merken zoals Hermès, Martino Gamper en Dimorestudio "die vintage werken opnieuw vormgeven" of gebruik maken van herbruikbare materialen.Hoewel de enige zekerheid van Milan Design Week is dat je onmogelijk alles binnen een week kunt zien, kwamen er dit jaar veel meer mensen dan vorig jaar om te laten zien hoeveel de beurs was gemist.En zoals altijd maakten de belangrijkste ontwerptips de moeite waard.'SLOW DESIGN' — ontwerpers en merken, zowel gevestigd als opkomend, omarmden de vele gezichten van vakmanschap uit verschillende culturen."Ik heb het gevoel dat elke keer dat er een grote verandering is in cultuur en technologie, ambachten en lokale productiemiddelen op een heel belangrijke manier opnieuw de kop opsteken," zei Antonelli, "een soort langzaam ontwerp dat vergelijkbaar is met het begrip slow food.We hebben natuurlijk nog steeds de productiemiddelen die industrieel zijn, maar nu zijn we in zekere zin de productiewijzen die niet noodzakelijk industrieel zijn opnieuw gaan evalueren en waarderen.”Een tentoonstelling die ambacht, identiteit en verhalen belichtte, was 'This Is America', met een gevarieerde selectie van onafhankelijke Amerikaanse ontwerpers in de schijnwerpers.De curatoren, Jenny Nguyen, Liz Wert en Alma Lopez, richtten zich op breed talent en intieme, soms aangrijpende dimensies van onafhankelijke kleurontwerpers.Een werk dat Lopez persoonlijk ontroerde, was van Monica Curiel, een Mexicaans-Amerikaanse ontwerper wiens artistieke gebruik van gips een betekenisvolle knipoog was naar haar immigrantenvader, een bouwvakker en het nederige materiaal verhief.Audrey Range, een ontwerper gevestigd in Rotterdam, demonstreerde de evoluerende voorsprong van gehybridiseerd handwerk met haar "Emissive Chandelier", de nieuwste in haar doorlopende reeks werken gemaakt door een combinatie van digitale weergave en 3D-printprocessen - een persoonlijke "digitale beeldhouwtechniek", zoals ze beschreef het.Het resulterende werk was een iriserende lavendel, lichtgroen en zilver en met een grillig, glanzend oppervlak dat visueel aan brokaat deed denken.Ondertussen presenteerde de bekende ontwerper Martino Gamper 'Innesto', waarin hij de analogie van het enten van planten toepaste om een ​​set beschadigde vintage Cox-meubels uit de jaren 30 te upcyclen door segmenten van meubelpoten en oppervlaktedetails in te voegen om een ​​visuele mash-up van oud en nieuwe."Soms hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden," zei Gamper, "misschien alleen een detail of een bepaalde verbinding, zoals bij bomen."CREATURE COMFORTS - een reeks nieuwe zitmeubels geïnspireerd op sluimering werd tentoongesteld door de nieuwkomer Otherside Objects uit Los Angeles, opgericht door Sam Klemick, een modeontwerper die bij het begin van de pandemie overstapte naar houtbewerking en meubels."Ik ben echt geobsedeerd door slapen en dromen, en het feit dat we zo'n groot deel van ons leven dromen zonder het zelfs maar te begrijpen of te begrijpen," zei ze.Een extra grote collectie stoelen, met getufte, dekbedachtige kussens en afgeronde conische poten zette een motief van haar werk voort, dat doet denken aan paddestoelstelen en geïnspireerd op geometrische vormsnoei uit een iconische scène uit de film "Last Year at Marienbad", de klassieker uit 1961 Franse new wave-film die zich ontvouwt in een elliptische, dromerige staat.De ontwerpen van Klemick zijn zich terdege bewust van de hoeveelheid afval in de mode-industrie en maken waar mogelijk gebruik van geborgen hout en afgedankte stoffen.Elders debuteerde de New Yorkse ontwerper Eny Lee Parker de Cloud-stoel in een groepstentoonstelling gepresenteerd door kunstenaar Daniel Arsham en StockX, de online marktfavoriet van hypebeasts en sneakerheads, naast modelabel Wales Bonner, het Zwitserse meubelbedrijf USM en anderen.Andere werken die het lichaam wiegen en troosten, waaronder Bohinc Studio's Peaches-stoelencollectie - gemaakt van gewelfde, wulpse contouren die de vrouwelijke vorm vieren - spraken tot een verlangen naar tactiele verbinding, comfort en troost in een aanhoudend pandemietijdperk.EYE CANDY - "Over de hele linie is het gebruik van kleur dit jaar echt verfrissend om te zien, waar het voorheen vrij monochroom was", zei Wearstler.Ondanks alle onzekerheden van de afgelopen drie jaar, is de eeuwige trend van strakke geometrische vormen en kleurrijke paletten een steunpilaar geweest voor het tijdperk van de sociale media.Het is een esthetiek die evenzeer een lust voor het oog is en zich goed vertaalt naar het scherm.Hoogtepunten onder de vele polychromatische aanbiedingen varieerden van kunstenaar Laila Gohar en de Belgische ontwerpstudio Muller Van Severen's collaboratieve Pigeon-tafel - een charmante kijk op een buffettafel gemaakt voor entertainment, met kleurrijke gelaagde displays en geïnspireerd door vogelstokken uit Gohar's kindertijd in Egypte - tot " Monumental Wonders”, een meerlagige, kleurrijke entree van ontwerpbureau OMA met natuurlijke en halfedelstenen van het bedrijf SolidNature.Andere waren de Loop-stoel van India Mahdavi, verkrijgbaar in drie kleuren, voor Thonet, en een verzameling vaten en objecten van onafhankelijke ontwerpers, waaronder Studio Berg, die zich rechtstreeks liet inspireren door snoep en snoep.HET GEWELDIGE BINNEN - alleen al het zien van planten zou een gevoel van rust bevorderen.Na pandemische lockdowns die vele maanden in isolatie thuis zorgden, omarmden ontwerpers de sereniteit en het escapisme van pastorale omgevingen en landschappen.Met motieven variërend van waterwegen tot botanische schilderijen en beboste landschappen, deelden verschillende ontwerpers collecties die een esthetische kijk op biofilie boden.Calico Wallpaper heeft veel van zijn ontwerpen gecentreerd rond geabstraheerde natuurtaferelen, waaronder zonsondergangen, maanlandschappen en bloemen.Voor de nieuwste release van het bedrijf, Tableau, een samenwerking met de interieur- en architectuurstudio AB Concept, zocht het team naar buiten voor inspiratie.Alpiene bergketens met naaldbomen in een reeks van acht schilderachtig metallic kleuren zijn gebaseerd op foto's die de oprichter van AB Concept, Ed Ng, nam vanuit zijn huis in Karuizawa, Japan."We waren net verhuisd van de stad naar de staat New York tijdens de pandemie, en net als Eddie wonen we nu in een berghuis dat volledig wordt omringd door prachtige bossen", zegt Rachel Cope, creatief directeur en mede-oprichter van Calico Wallpaper."Dit idee om buiten naar binnen te halen is iets dat we altijd hebben gedaan bij Calico, maar vanwege de pandemie zijn we nog meer gefocust op het binnenhalen van deze meeslepende landschappen die ons naar een andere plaats en tijd kunnen brengen."Meer berichten uit deze categorieMeer berichten uit deze categorieMeer berichten uit deze categorieHome Hoofdverhalen Laatste nieuws Keuze van de redactieCultuur Leven en stijl Aanbevolen video'sCartoons Brieven Blogs PrivacybeleidContact Financiële gegevens van het bedrijf Beleggersinformatie Algemene voorwaardenCopyright © 2022 Daily Times-website ontwikkeld door Daily Times-ontwikkelaars