Backforce One review - TechGaming - Gamestoel

2022-10-15 05:44:11 By : Ms. Linda Tang

TechGaming - Hardware reviews, tech nieuws en video's van Hollandse bodem

De Backforce One komt met een uniek uiterlijk en doet stevig aanvoelen. Bouwkwaliteit heeft de stoel hoog in het vaandel, waarvan de ontwikkeling en productie volledig in Duitsland plaatsvindt.

Tot voor kort was het merk Backforce mij onbekend. Na wat onderzoek en contact wist het merk mij te enthousiasmeren met zijn belofte aan zitcomfort. Ook met wat interessante features, zoals de mogelijkheid van het wegvouwen van de armsteunen en gepersonaliseerde patches. Over deze features vertel ik je graag meer in deze review.

Backforce komt niet uit de lucht vallen, aangezien het merk onderdeel uitmaakt van Interstuhl Büromöbel GmbH & Co. KG – een Duits bureaustoelbedrijf dat sinds 1961 al actief is in de maak van bureaustoelen. De Backforce One is het antwoord van het bedrijf voor de gamingmarkt. Naast zijn features is het label “Made in Germany” van toepassing en nee; het is geen “Designed in Germany” and “Made in China”. Alles is 100% ontworpen en gemaakt in Duitsland. De Backforce One is direct verkrijgbaar bij Backforce voor € 537,64 inclusief BTW en transport.

Een overzicht van de specificaties:

De Backforce One komt in diverse kleuren om deze te combineren met je setup. De volgende kleuren zijn beschikbaar: rood, blauw, groen, geel, grijs, witgoud en zwartgoud. Naast deze kleursmaken is er nog een volledig gestoffeerde versie zonder PU-leer. Backforce werkt ook samen met diverse eSports-teams waarmee de gamestoel themagewijs verandert. De volgende eSports Backforce One gamestoelen zijn verkrijgbaar: Team Paluten, Gamerlegion, BIG (Berlin International Gaming) en Hertha BSC.

Niet enkel verandert de stoel themagewijs in andere kleuren en patronen ook de meegeleverde Gamer Pulse LED verandert mee. De Gamer Pulse LED is een lichtgevende badge die zich ter hoogte van het hoofdvlak aan de achterzijde van de stoel bevindt. Deze is met een draai beweging te plaatsen en verwijderen, waarna je deze middels een Micro USB-aansluiting kan opladen. Standaard levert Backforce een Micro USB-kabel mee. Bij de reguliere Backforce One, ongeacht de kleur staat het Backforce beeldmerk afgebeeld op deze zogenoemde Gamer Pulse LED. De ESports-modellen van de Backforce gamestoel hebben een meerprijs.

Standaard is de Backforce gamestoel afgewerkt met PU-leer en Alcantara wat Italiaanse synthetische suède is, ofwel imitatie suède. Intern is de stoel opgevuld met polyurethaan en bestaat het frame uit een houten constructie. Verdere onderdelen bestaan uit aluminium voor de wielbasis en kunststof voor o.a. dekkende delen, de armsteunen en zwenkwielen. Het maximale gewicht dat de Backforce One kan dragen is 130 kilogram. De gamestoel zelf weegt circa 29 kilogram en krijg een zeer royale fabrieksgarantie van 10 jaar met zich mee. De fabrieksgarantie verhoudt zich wat mij betreft prima met de prijs. Voor de oplettende lezer en het vergelijk met Secretlab: standaard hebben Secretlab gamestoelen een fabrieksgarantie van 3 jaar wat uitbreidbaar is naar 5 jaar voor een meerprijs van circa € 42,00.

Gamestoelen komen veelal in een forse verpakking tezamen met flink wat gewicht. De Backforce One is geen uitzondering op deze regel. De verpakking geeft alvast een voorproefje van de inhoud. Ik heb mijn best gedaan om deze forse verpakking naar twee verdiepingen hoger te verhuizen. Nu had ik na mijn laatste ervaring met de Cooler Master HAF 700 EVO al enige ervaring opgedaan. De inhoud bestaat uit folie en karton. Onderdelen zijn netjes beschermd met karton, zodat deze niet schudden door de verpakking tijdens transport.

De inhoud bestaat uit de rugleuning, het zitvlak met voorgeïnstalleerde armsteunen, vier bevestigingsschroeven, een inbussleutel, een gasveer (Klasse 4), vijf zwenkwielen, de wielbasis, het Gamer Pulse LED-logo, een Micro USB-kabel en een gebruikershandleiding.

Ik ga stapsgewijs door de onderdelen heen beginnende met de gasveer. De meegeleverde gasveer typeert zich als een Klasse 4 gasveer. Dit geeft informatie over o.a. de wanddikte, afwerking, de lagerbus en het maximale gewicht dat de gasveer kan dragen. De Klasse 4 gasveer van de Backforce One is afgewerkt met een kunststofbehuizing.

De wielbasis is vervaardigd uit aluminium. Hier zien we duidelijk een stukje kwaliteitsverschil ten opzichte van mijn Cooler Master Caliber R2 als het om gewicht en stevigheid gaat. Desondanks zal het in de praktijk niet direct een groot verschil opleveren. Tevens is de Cooler Master Caliber R2 een stuk goedkoper dan de Backforce One, waarmee een direct vergelijk niet eerlijk is. De wielbasis is beter te vergelijken met mijn Secretlab Titan (2020) die ook gebruikt maakt van een aluminium wielbasis. Qua aluminiumdikte zijn beide op de tast redelijk vergelijkbaar.

De meegeleverde zwenkwielen zijn 50 mm en ondergrondvriendelijk. Op het kantoor verplaatsen zich deze soepel op een laminaat ondervloer. Net als de Secretlab Titan (2020) en Cooler Master Caliber R2 leveren deze geen strepen of voelbare weerstand die als negatief ervaren kan worden.

De gebruikershandleiding is relatief eenvoudig doch informatief. Over één onderdeel is de handleiding minder informatief, iets waar ik in het hoofdstuk montage op terug kom. Bij twijfel kan je de QR-code scannen die je naar de volgende montagevideo brengt:

De rugleuning is wat mij betreft de blikvanger van de Backforce One. Deze oogt futuristisch en doet mij denken aan een Nanosuit uit de game Crysis. Het roept gevoelens op dat ik daadwerkelijk een bepantserde rug heb. Dit doet de Backforce One naar mijn mening erg goed. De stiksels en het hoofdgedeelte springen er lekker uit. Het kunststof gedeelte op de achterzijde heeft als feature dat deze door de gestoffeerde gedeeltes beter kan ademen.

Op de schouders van de stoel zitten patches met klittenband. Bij bestelling van de Backforce One kan je deze patches met 12-tekens configureren naar eigen wens. Een gepersonaliseerde schouder patch kost € 12,17 per stuk. Standaard komt de stoel met twee schouders patches met de Backforce One naamsvermelding.

Aan de achterzijde zit een uitsparing voor de Gamer Pulse LED. Deze komt ook standaard met de Backforce One. Als accessoire is de Gamer Pulse LED ook te bestellen in Backforce zijn eigen webshop. Deze is niet te personaliseren met eigen logo. Je kan naar eigen wens het Backforce logo uit de kunststofbehuizing vissen, zodat je deze met een eigen creatie vervangt. Doorschijnend folie zou de truc moeten doen. Gemiddeld gaat de LED-verlichting op één volle lading circa 20 uur mee.

Het zitvlak maakt gebruik van een systeem dat Backforce “Dual Core Seat” noemt. Daarmee hint de fabrikant naar twee verschillende schuimcomponenten voor een betere ergonomie. De schuimcomponenten zijn van twee verschillende hardheidsgraden wat een comfortabele zit zou moeten opleveren – ook voor de langere sessies. Aan het zitvlak zijn diverse hendels te vinden voor het verstellen van de stoelen, iets waar ik in de opvolgende hoofdstukken dieper op in ga. Overigens zijn de schuimcomponenten met druk op het zitvlak goed te onderscheiden, waar de buitenrand uit zwaarder schuim bestaat en het middengedeelte zachter doet aanvoelt.

Montage van de Backforce One vereist verassend weinig inspanning en stappen. Ik ben circa 25 tot 30 minuten bezig geweest van uitpakken, bouwen en opbergen van de verpakkingsmaterialen. De eerste stap begon voor mij bij de wielbasis. De zwenkwielen zijn toolless te plaatsen op de wielbasis. De gasveer laat je zakken in de uitsparing in het hart van de wielbasis, waarna zwaartekracht zijn werk doet.

Vervolgens is het zaak om de rugleuning te verenigen met het zitvlak. Hier zijn de inbussleutel en vier schroeven benodigd voor montage. Bij plaatsing van de rugleuning op het zitvlak had ik enige twijfel. In het framewerk van het zitvlak zit namelijk een kunststofkapje dat de illusie wekt dat deze verwijderd moet worden. Na het bekijken van de montagevideo werd mij snel duidelijk dat dit kunststofkapje op zijn plaats moet blijven, iets wat mij niet goed duidelijk werd in de gebruikershandleiding. Je kan de rugleuning eenvoudig plaatsen op de meegeleverde verpakking om deze op hoogte te krijgen van het framewerk van het zitvlak. Waarna je deze eenvoudig over het metalen deel van de rugleuning schuift voor bevestiging van de vier schroeven.

Vervolgens is het enkel nog de plaatsing van het zitvlak samen met de rugleuning op de gasveer. Ook hier doet de zwaartekracht zijn werk. Na een keer proef zitten is deze verenigd en biedt deze een solide basis voor de praktijkavonturen.

In dit hoofdstuk licht ik features uit en mijn algehele ervaring met de Backforce One. Alvorens ik dit doet is het handig om te weten dat er ook nog een Backforce One Plus gamestoel is – de grotere (en duurdere) broer van de Backforce One. De Backforce One Plus biedt 5D in plaats van 2D-armsteunen afgewerkt met stof, een verticale en horizontale lendensteun, verstelbare zitdiepte en kanteling en universele 65 mm zwenkwielen. Verder is de Backforce One gelijk aan de Backforce One Plus.

De Backforce One Plus heft wat spannende features die wat mij betreft zeker de moeite waard zijn. Wel heeft deze gamestoel ten opzichte van de reguliere Backforce One een forse meerprijs van circa € 203,00. Rol ik mijn Secretlab Titan (2020) erbij in vergelijk met de Backforce One, dan vind ik het gemis van een lendensteun op de Backforce One spijtig, iets wat dus wel op de zojuist genoemde Secretlab Titan (2020) zit. Dit had van mij een basic-feature mogen zijn op de Backforce One voor het geld.

De Backforce One is in hoogte verstelbaar en achterover te kantelen. In zijn totaliteit kantelt deze aangenaam zonder enige vorm van een “lanceer gevoel” met hartkloppingen als gevolg. De armsteunen zijn in hoogte verstelbaar, maar niet te roteren, iets wat ik persoonlijk mis. Desalniettemin maakt de Backforce One veel goed met de feature van het wegvouwen van de armsteunen. Je kan de armsteunen volledig naar achter vouwen, zodat je dichter op je bureau kan zitten, iets wat mij in de praktijk goed in de smaak valt. Sterker nog: op het moment maak ik helemaal geen gebruik van de armsteunen. Ter illustratie nog een foto van de drie gamestoelen van links naar rechts: Backforce One, Secretlab Titan (2020) en de Cooler Master Caliber R2.

De toevoeging van de Gamer Pulse LED en schouders patches zijn leuke toevoegingen. Het geeft de Backforce One wat extra flair. Toch is het bij het zien van de vorige foto vooral de opbouw van de stoel zelf. De totale zit is een stuk steviger dan dat van de Secretlab Titan (2020) waar je meer in wegvalt. Ondanks het gemis van een lendensteun vangt de Backforce One je rug meer op. Waar de Secretlab Titan (2020) meer wilt dat je wegzakt in je stoel – een gevoel waar ik geen problemen mee heb. Wel voelt de Backforce One aan als de stevigere zit. Het ventilerende vermogen in combinatie met de ventilerende rugsteun heb ik nog niet écht kunnen beproeven met de huidige weersomstandigheden.

Met een tweetal gepersonaliseerde schouder patches beoogt de Backforce One als TechGaming compleet. In de basis is de Backforce One een zeer solide bouw die stevig zit. De totaliteit voelt ergonomisch verantwoord en bieden prima ondersteuning voor de rug en kont. Backforce heeft duidelijk gekozen voor bouwkwaliteit met wat “eigen features” in de vorm van de Gamer Pulse LED en schouder patches, waar een hoofdkussen standaard doet ontbreken. Overigens is deze wel apart te bestellen via Backforce zijn webshop. Hier zit ik met mijzelf in gevecht of dit standaard meegeleverd had moeten worden met de Backforce One voor het geld. Ergens heb ik er vrede mee, gezien het hoofdkussens naar mijn idee niet veel meerwaarde toevoegt op de insteek van deze stoel.

Het is vooral een stevige zit die je verplicht om netjes rechtop te zitten. Naar mijn mening voelt dit de dag door als een vitalere keuze. Afsluitend moet de stoel ook gekeurd worden door de kleinere gebruiker, die officieel niet voldoet aan de ideale lichaamslengte van 151 tot 192 centimeter. Nochtans was er grote tevredenheid.

Al zittend heb ik deze review van de Backforce One geschreven in de Backforce One. Is dit mijn nieuwe game-troon? Of zoek ik toch nog verder? Je leest het in deze eindconclusie.

De Backforce One heeft mij op het eerste oog visueel doen verassen. In een toch wel wat verzadigde markt weet het Duitse merk iets anders te presenteren. Een eerste indruk levert flashbacks op en doet daarmee denken aan een Nanosuit uit de Crysis gamefranchise. Bij het materiaalgebruik is de houten constructie vooral iets wat opvalt, deze bedekt de volledige lengte van de rugleuning. In vergelijk met de Secretlab Titan (2020) en Cooler Master Caliber R2 is dit daadwerkelijk een verschil, deze rugleuningen zijn namelijk vervaardigd van een staalframe. De Backforce One voelt daarmee aan als een stevige doch flexibele gamestoel.

Stevig is vooral het sleutelwoord van de Backforce One. De rugsteun forceert je om comfortabel rechtop te zitten, wat een ergonomische feature is van deze stoel. Het zitvlak is met de twee verschillende schuimcomponenten; hard van buiten en zacht van binnen erg comfortabel – ook bij een langere zit. De bouwkwaliteit bewijst een stukje Duitse mentaliteit. Overigens zijn de bewegende onderdelen ook netjes afgeschermd, zowel voor de veiligheid als vanuit visueel oogpunt.

Minpuntjes zijn het gemis van de lendensteun en het roteren van de armsteunen, vooral in vergelijk met de aanwezige Secretlab Titan (2020) hier op kantoor. Gelukkig maar de Backforce One veel goed met de optie van het wegvouwen van de armsteunen, waardoor je nog dichter op je bureau kan zitten. Persoonlijk ervaar ik dit als een genot. Sinds de ingebruikname van de Backforce One heb ik de armsteunen (bijna) niet meer gevoelt ter ondersteuning.

Toevoegingen zoals de Gamer Pulse LED en gepersonaliseerde schouders patches zijn welkom. Het zijn leuke features, echter weegt het voor mij persoonlijk niet zwaar mee in de totaal beoordeling van de Backforce One. De bouwkwaliteit, stevigheid van het zitvlak en daarmee ergonomie spelen voor mij een belangrijkere rol – een rol die goed is weggelegd voor de Backforce One. Het ontwerp is lekker onderscheidend alsnog binnen de lijntjes van acceptabel in verschillende omgevingen. Onder de eindstreep kan ik stellen dat de Backforce One een mooie doch nu nog unieke toevoeging is binnen de wereld aan gamestoelen.

Eigenaar TechGaming | Contact Zakelijk beheer | PR en reviews | Host Podcast

Nvidia RTX 4000 hanteert mogelijk geen PCIe 5.0

AMD Radeon Adrenalin 22.4.2 uit voor Vampire: The Masquerade – Bloodhunt